Det senare innebär att användaren får instruktioner om exempelvis hur mikrofonarmen bör justeras för att ge bästa samtalskvaliteten. Men programvara ger även överblick hur ljudnivån runt omkring är. Det senare gör det möjligt för verksamheten att fatta beslut baserat på informationen för att minska oljud och öka produktivitet.
– Vår forskning har visat att upp till 90 procent av företagen uppfattar kundtillfredsställelse som en konkurrensfördel. När det gäller att förbättra samtalskvaliteten och resultatet så är det viktigt att vi lyssnar på kundservicemedarbetarna, som vet bättre än någon annan vad som distraherar eller hindrar dem att slutföra samtal på ett tillfredsställande sätt, säger Holger Reisinger, chef för företagslösningar på Jabra
Engage 50 ska möta just behovet som callcenters eller liknande krävande verksamheter ställer.
– Det finns inget headset på marknaden som ger samma ljudkvalitet, bullerdämpning och funktioner för att hjälpa medarbetare som är beroende av telefonen för att kunna fokusera på sitt jobb utan behöva oroa sig för avbrott. Vi har också lyssnat på företagare, varav två tredjedelar planerar strategiska investeringar i avancerad analys under de kommande två åren. Dataanalysfunktionen i Jabra Engage 50 gör det möjligt för företagen att fatta beslut för att förbättra samtalskvaliteten för både medarbetare och kunder, säger Holger Reisinger.
Jabra har börjat sälja Engage 50 och priset startar på 2 132 för modellen Mono2, 2 360,80 för Stereo2 och 1 008,80 för kontrollenheten. Samtliga priser är exklusive moms.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 31 oktober 2018