Det råder inga tvivel om att chattboten ChatGPT, som utvcklats av företaget OpenAI, öppnar helt nya möjligheter när det kommer till digitala kundmöten. Generativ artificiell intelligens kan användas på många olika sätt i ett kontaktcenter, inte minst när det gäller framtagandet av nya chattbot-funktioner, men Kicks lanserar nu ett eget koncept, en ai-baserad sökmotor som låter kunderna söka sig fram till rätt produkter och råd om användning.
Kicks ai-sökmotor ska guida kunderna rätt
kontaktcenter Smart sökmotor ska lyfta skönhetsexpertens digitala kundmöten med hjälp av teknik från OpenAI.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– När ChatGPT kom såg vi snabbt att det öppnade upp nya spännande möjligheter för oss, inte minst i vårt digitala kundmöte. Med Kicks Beauty Bot får våra kunder en sökupplevelse som är mer intuitiv och guidande och som baseras på en enorm kunskapsbank om skönhetsprodukter, säger Carola Lundell, executive vice president på Kicks i ett pressmeddelande.
Kicks Beauty Bot har varit igång sedan den 20 september och kan endast användas av inloggade Kicks-medlemmar. När man ställer en fråga ska man kunna formulera sig på samma sätt som om man kommunicerade med en människa, enligt Kicks. Sökmotorn är utformad för att kunna hantera vaga formuleringar och felstavade ord.
Eftersom sökmotorn bygger på teknikplattformen Azure OpenAI ChatGPT ska den enligt Kicks kunna leverera kontextuella svar som löser kundernas problem. Den är heller inte begränsad till de data som finns på Kicks egen sajt, utan kan söka information på internet.
Kan lösa kundernas problem
Till skillnad från den befintliga sökmotorn, som kommer att finnas kvar på sajten, är Kicks Beauty Bot inte främst tänkt för att hitta specifika produkter utan för att hitta svar på de problem som kunderna står inför.
– Sökmotorer är idag en av de vanligaste metoderna vi använder för att interagera med datorer, trots det så har tekniken bakom sökmotorer praktiskt taget varit oförändrad det senaste decenniet. Under vår testperiod såg vi tydligt att det finns ett behov hos våra kunder efter en produkt som kan besvara på mer specifika frågor, något som en traditionell sökmotor inte kan. Vi såg också att de som använder Kicks Beauty Bot spenderar i förhållandevis mycket tid på att interagera med den, vilket är ett kvitto på att de får ut ett värde av funktionen, förklarar Oskar Wilhelmsson, data scientist och skapare av Kicks Beauty Bot.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se