Kommunernas service tar steg framåt – igen

Kontaktcenter Svenskarna upplever allt bättre bemötande när de kontaktar sin kommun. För fjärde året i rad ökar betyget i mätningens samtliga kategorier. Det visar SKR:s servicemätning 2025 – som också blir den sista i sitt slag.

Kommunernas service tar steg framåt – igen
Customer service (team icon) isolated on special blue banner background abstract illustration

Servicemätningen genomförs med hjälp av enkäter och årets version omfattar knappt 34 000 enkätsvar och 17 900 fritextkommentarer från invånare runt om i landet. Resultatet visar att bemötandet i telefon, svarstider via e-post och tydlighet i kommunikationen ånyo har förbättrats från tidigare år.

Totalt deltog 95 kommuner i årets mätning. När det gäller bemötande via telefon låg snittresultatet på 84,9 av 100 – en förbättring jämfört med 83,8 året innan. Högst betyg fick Lidingö med hela 96 poäng, tätt följt av Avesta och Skara på 92. Lidingö toppade dessutom kategorin enkelhet i telefonkontakten.

De övriga två kategorierna handlade om enkelhet och tydlighet i e-postkontakter. Här placerade sig skånska Tomelilla, tillsammans med Avesta i topp, med resultat på 89 respektive 91 poäng i de två kategorierna.

SKR meddelar dock, i samband med presentationen av resultaten, att de inte kommer fortsätta med mätningen som en nationell satsning. Det kommer fortfarande att finnas möjlighet för kommuner att genomföra liknande undersökningar i framtiden. Då får de istället lov att gå via privata aktörer likt Brilliant Future, som skapade årets undersökning tillsammans med myndigheten.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.