Allt fler kontaktcenter förlitar sig på ai-teknik för att kunna jobba mer effektivt och nu får de sällskap av svenska betaljätten Klarna. En ny chattbot, som kunderna når via Klarnas egen mobilapp, kan besvara frågor rörande exempelvis återbetalningar och returer på över 35 olika språk.
Klarnas ai-assistent ersätter 700 kundservicemedarbetare
kontaktcenter Svenska betaljätten räknar med att spara omkring 400 miljoner kronor på ett år tack vare samarbetet med skaparna av ChatGPT.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Klarna samarbetar med OpenAI, skaparna av ChatGPT, och enligt företagets vd Sebastian Siemiatkowski ska den i dagsläget kunna utföra en arbetsinsats som motsvarar omkring 700 kundservicemedarbetare.
Sebastian Siemiatkowski skriver själv på Linkedin att ai-assistenten under de första fyra veckorna hanterade 2,3 miljoner kundchattar och att den kunde lösa två tredjedelar av dessa på egen hand. Kunder som fick hjälp behövde endast vänta två minuter, jämfört med de elva minuter som annars är fallet.
Enligt Svenska Dagbladet samarbetar Klarna idag med fyra till fem globala outsourcingföretag som står för företagets kundservice. Av artikeln framgår inte vilka dessa företag är, men konsekvenserna blir rimligtvis stora för dessa partner. Klarna räknar nämligen med att spara omkrig 410 miljoner kronor enbart under det första året man använder sig av den nya ai-assistenten.
Fortsatt behov av seniora medarbetare
Till Svenska Dagbladet säger Sebastian Siemiatkowski att man kommer att ha ett ”fortsatt behov av mer erfarna och seniora medarbetare, exempelvis med specialutbildning i komplexa eller känsliga ärenden”.
Han berättar också att Klarnas kunder alltid kommer att kunna komma i kontakt med en människa i de fall man önskar det.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se