Vad gör man om dina produkter och tjänster håller högsta kvalitet och försäljningskanalerna är smidigt organiserade, samtidigt som kunderna blir allt mer oengagerade och ointresserade?
Sex sätt att lyfta kundernas engagemang
kontaktcenter En orsak till att kunderna väljer bort ditt företag kan vara bristfälligt engagemang. Här är åtgärderna som kan vända den negativa trenden.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Bortfall av kunder kan vara förödande för ditt företag och sker ofta i det fördolda. Detta eftersom kunderna inte alltid lämnar företaget direkt, utan helt enkelt slutar att öppna de nyhetsbrev ni skickar ut eller struntar i att klicka på era inlägg i sociala medier.
På längre sikt kan denna likgiltighet leda till kundbortfall, churn, där kunderna väljer att helt sluta interagera med ditt företag. Det skriver sajten CX Today, som också berättar om sex olika effektiva strategier som kan hjälpa dig att öka kundernas engagemang.
Kundengagemang är något som uppstår när kunderna investerar både emotionellt och psykologiskt i ett varumärke. När den starka kopplingen uppstår är det inte bara era produkter och tjänster som lockar tillbaka kunderna, utan den totala upplevelse som de får ut av varumärket.
De företag som lyckas uppnå ett högt kundengagemang kommer att se hur kunderna interagerar oftare med er, att de är lojala över tid och att de litar på er. När kunderna är riktigt engagerade kommer de att rekommendera era produkter till andra och därmed aktivt bidra till företagets tillväxt.
Här är sex tips för hur du kan öka kundernas engagemang:
Personalisera alla kundinteraktioner
Kunderna måste behandlas som individer och inte som siffror i ett kalkylark. Genom att använda er av dataanalys kan du segmentera kunderna och anpassa kommunikationen utifrån deras behov, exempelvis genom att leverera produktrekommendationer som baseras på tidigare interaktioner.
Lyft fram nöjda kunder
Genom att visa upp positiva recensioner och omdömen om ditt företag på den egna webbplatsen eller i sociala medier kan du lättare övertyga andra att välja ditt företag. Potentiella kunder som ser att andra är nöjda kommer helt enkelt att bli mer benägna att öka sitt engagemang.
Skapa innehåll som kunderna upplever som värdefullt
Genom att skapa innehåll som utbildar, underhåller eller löser dina kunders problem får du på ett naturligt sätt ett antal kontaktytor som håller kundernas engagemang uppe. Det kan exempelvis handla om blogginlägg, guider, videoinnehåll och webbinarier.
Belöna trogna kunder
Genom att implementera ett lojalitetsprogram som belönar återkommande kunder, exempelvis i form av rabatter, kan du enkelt öka deras engagemang och lojalitet. Målet är att kunderna ska känna sig uppskattade, vilket både driver försäljningen och fördjupar din relation med kunden.
Använd dig av gamification
Idag är så kallad gamification, det vill säga olika slags tävlingsmoment, ett beprövat knep för att öka engagemanget hos både medarbetare och kunder. Du kan exempelvis använda dig av frågesporter för att aktivera kunderna och förvandla rutinmässiga interaktioner till engagerande upplevelser som kunderna faktiskt ser fram emot.
Efterfråga feedback från kunderna
För att engagemanget verkligen ska lyfta måste du inse att kundrelationen bygger på tvåvägskommunikation. Uppmuntra därför dina kunder att dela med sig av sina åsikter i form av enkäter eller andra slags kundundersökningar. Här är det också mycket viktigt att faktiskt ta del av kundernas åsikter och genomföra förändringar baserade på deras feedback. Kunder som upplever att företaget lyssnar på dem är mer benägna att upprätthålla sitt engagemang.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se