Ytterligare en förkortning att lägga på minnet är GTAA, vilket står för Global Telco AI Alliance. Det är ett konsortium bestående av fem företag som ska samarbeta för att ta fram ai-lösningar som är speciellt anpassade för telekombranschen.
Telekomjättar ska lyfta kundservice med ai-teknik
ai Deutsche Telekom, Softbank och ytterligare tre telekombolag ska samarbeta kring nya ai-lösningar och nya stora språkmodeller.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
De fem företag som deltar i samarbetet är SK Telecom, Deutsche Telekom, e& Group, Singtel och Softbank. De strålade samman i samband med Mobile World Congress för att tillkännage konsortiet, som ska etableras formellt senare i år.
Tillsammans kommer man att ta fram stora språkmodeller (LLM) som är anpassade för de behov som telekomföretagen har, särskilt när det gäller möjligheterna att förbättra de kundinteraktioner där digitala assistenter och chattbotar används.
Språkmodellerna kommer att vara flerspråkiga och optimerade för språk som koreanska, engelska, tyska, arabiska och japanska. Eventuellt kan fler språk tillkomma längre fram.
”För Europa och Asien närmare varandra”
– Vi vill att våra kunder ska uppleva den bästa möjliga servicen. Ai hjälper oss att åstadkomma det. Redan idag hanteras över 100 000 kundservice-dialoger i månaden i Tyskland av generativ ai. Genom att integrera telekomspecifika stora språkmodeller blir vår chattbot Frag Magenta ännu mer människocentrerad. Ai personaliserar samtalen mellan kunder och chattbotar och vårt konsortim för Europa och Asien närmare varandra, säger Claudia Nemat på Deutsche Telekom i ett uttalande.
De fem företagen som utgör Global Telco AI Alliance har tillsammans en kundbas som består av 1,3 miljarder personer och verksamhet i 50 olika länder.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se