Lätt att undra vad man får för pengarna
Bristande service i det offentliga är inte heller tilltalande erfarenheter hos medborgarna. När kommuner och myndigheter brister i tillgänglighet, handläggning och bemötande, så är det lätt att undra vad man får för skattepengarna.
Vi vet att när mängden klagomål blir för omfattande, framför allt när det gäller konsumenter, då kommer lagstiftaren med sitt höjda finger med hot om införande av begränsande och hindrande lagstiftning.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Exempelvis kan vi här i Sverige se Råd & Röns årliga skamlista som rangordnar varumärken med bristande hantering av kunder, baserat på siffror som kommer från Konsumentverket, där nu myndigheten finner det relevant att ha kundservice under lupp. I Spanien inför man lagstiftning om max tre minuters svarstid till kundservice hos verksamheter som är av samhällskritisk karaktär, såsom telekom och energi.
Trots att det är ett väl känt fenomen att kunder är viktiga, kan konstateras att ledningsgrupper och styrelser även fortsatt väljer att blunda för vikten av investeringar i väl fungerande kundservice. Varför kan man undra? Kundservice anses ofta vara förenat med en negativ kostnad och att vara lågstatusverksamhet. Med all sannolikhet är det troligen inte tillräckligt ”business” att skryta med investeringar i kundservice. Eller så orsakar kvartalsekonomin brist på långsiktighet, ”vi kör så länge det går”.
Vad kostar det att toppa ”skamlistorna”?
Men en given fråga alla i ledande position bör ställa sig är, hur länge accepterar våra kunder undermålig kundservice? Vad kostar det vårt varumärke att ligga i topp på ”skamlistor”? Hur länge tål vårt varumärke negativa omdömen?
Kontakta har tagit fasta på de orosmoln som föranleder lagstiftarnas höjda fingrar och inledde under 2022 arbetet med att ta fram ”Etiska regler för kundkommunikation på distans och kundservice”. Tanken är att vara proaktiv för att undvika begränsande och hindrande lagstiftning. Tanken är att proaktivt uppmana näringsliv och offentlig verksamhet ska göra gemensam sak i efterleva god sed såsom etiska regelverk anger.
Tillsammans kan vi skapa en väl fungerande konsumentmarknad med trygga kundkontakter.
Tina Wahlroth, styrelseordförande för organisationen Kontakta
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 8 december 2022
av
Tina Wahlroth, styrelseordförande Kontakta