Mitels molnväxel till svenska företag

UC Mitels molnbaserade växel börjar säljas i Sverige via distributören Nortech. Först ut med tjänster till marknaden är Phonera.

Under hösten har Mitel i samarbete med Nortech laddat för en lansering av växel som molntjänst i Sverige och Norge. I oktober fick ett 40-tal återförsäljare bekanta sig med konceptet vid en samling i Stockholm.

– Ett tiotal av dem har redan signat upp sig för att börja sälja tjänster från molnplattformen som vi har satt upp i vår datahall, berättar Rickard Asp, vd på Nortech.

Men först ut är Phonera som redan har börjat sälja Mitels växeltjänster till företagskunder under namnet Phonera Växel. De presenterar den som ”en av de mest kompetenta och moderna virtuella växlarna på marknaden” med över 500 användbara funktioner. Kunderna kan välja mellan mobil, pc, bärbar eller fast telefon.

– Kundernas valfrihet har aldrig varit viktigare, eftersom företagen blir alltmer mobila och behöver kunna stödja en bred variation av enheter. Med Nortechs Mitel-drivna molntjänst kan vi på Phonera leverera de robusta kommunikations- och samarbetstjänster som företagen behöver, oavsett val av enheter, säger Per Jansson, som är affärsområdeschef för telefoni på Phonera.

Kommenterar Aastra

Nortechs Rickard Asp påpekar att Mitel var snabba att virtualisera sin växelplattform, som har funnits som ren mjukvara i åtta år.

– Samtidigt som den kan drivas storskaligt, exempelvis med 100 000 anknytningar i Holland, får kunderna tillgång till en egen virtualiserad växel i molnet. De kan välja att uppgradera när de själva vill och är inte beroende av varandra.

Växeltjänsten kan i Phoneras paketering kompletteras med en lång rad tillval. Där finns webb- och videokonferens, free seating, Lync-integraiton, växelfunktioner som ivr, kösystem, statistik och inspelning, och inte minst avancerade kontaktcenter-funktioner.

I samma veva som Mitels Micloud-plattform lanseras i Sverige blir det känt att Mitel köper konkurrenten Aastra, den dominerande aktören på den svenska marknaden.

– Det är spännande, företagen kompletterar varandra bra. Kontaktcenterdelen hos Mitel är stark, samtidigt som det finns starka delar hos Aastra, som mobiliteten. Dessutom öppnas nya möjligheter genom att våra kanaler kompletterar varandra, säger Rickard Asp i en kommentar till affären.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.