1. På vilket teknik bygger er plattform?
Molnväxelguiden 2024: MiVoice MX-ONE Solution från Mitel

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Telefoni- och UC-mjukvaran i MX-ONE är egenutvecklad. MX-ONE är baserad på SUSE Linux Enterprise Server (SLES) och stödjer VMware, SUSE KVM samt Hyper-V för virtualisering.
2. Er största kund?
100 000 användare
3. Er minsta kund?
<30 användare
4. Beskriv den största fördelen med er molnväxel?
Flexibilitet och öppenhet: Kunden väljer själv hur den vill konsumera sin telefoni – privat moln, Mitelpartners moln eller globala molnleverantörers moln (t.ex. Microsoft Azure, AWS) – och betalar endast för användare och funktioner de konsumerat. MX-ONE använder öppna API och standardiserade protokoll vilket förenklar integrationer med affärssystem.
5. Beskriv en nackdel med er molnväxel?
Den är primärt anpassad för stora och mycket stora företag och passar inte alltför små företag.
6. Marknad?
Vi marknadsför och säljer MiVoice MX-ONE över hela världen.
7. Passar för?
MiVoice MX-ONE passar främst medelstora, stora och mycket stora företag samt offentliga organisationer.
8.Operatörsmöjligheter?
MiVoice MX-ONE är helt operatörsoberoende och kan hostas i privat moln, Mitelpartners moln, globala molnleverantörers moln eller som hybridmoln. Den kan även installeras som en kundplacerad lösning.
9. Tre viktigaste funktionerna för era kunder?
a. Flexibilitet genom att kunna välja mellan köp eller prenumeration samt val av driftmiljö.
b. One-stop-shopping: Full UCC-lösning med samarbetsverktyg, kontaktcenter, inspelning, integration med video, AI-lösningar.
c. Mitels flaggskeppslösning, byggd på öppna standarder och säkerhetslösningar.
10. Grundfunktioner?
Telefoni, samarbetsverktyg, kontaktcenter med AI-lösningar, SBC, gateways, MS Teams-integration, video, inspelning, telefoner (IP-baserade, analoga, DECT, Wi-Fi), event- och larmhantering. Integreras med Zoom från 2025.
11. Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams?
Vi erbjuder flera integrationsalternativ, inklusive dubbelriktad status (presence), användning av MX-ONE telefonifunktioner i Teams, Call2Teams, och SIP-trunk.
12. Admin av IVR?
Beroende på önskad funktion används antingen webbgränssnitt eller ett grafiskt “drag-and-drop”-gränssnitt för att bygga IVR-menyträd.
13. Admin av kösystem?
Vi erbjuder webb- eller grafiska gränssnitt för att bygga kösystem. Funktioner inkluderar återuppringning, väntetidsberäkning och köplats.
14. Lösning för statistik?
Vi har en integrerad statistiklösning i MiCC samt statistik för hela telefonisystemet på anknytningsnivå och gruppnummer.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se