Det råder ingen tvekan om att kontaktcenterleverantörerna ser en tydlig framtid i molnet. Det är något som bekräftades när den amerikanska kontaktcenterleverantören Nice kunde visa upp bättre siffror än förväntat i rapporten för årets tredje kvartal.
Stark tillväxt i molnet för kontaktcenterleverantören
kontaktcenter Intäkterna från Nice molnbaserade plattform ökade med 22 procent under det tredje kvartalet.
![Stark tillväxt i molnet för kontaktcenterleverantören](https://techtidningen.se/wp-content/blogs.dir/sites/12/2023/11/nice.jpg)
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Särskilt stor var nämligen tillväxten för företagets molnbaserade plattform. Här växte intäkterna med 22 procent jämfört med föregående år och landade på totalt 403 miljoner dollar. Det innebär att den står för 67 procent av samtliga intäkter, som uppgick till totalt 601 miljoner dollar.
– Vi är glada att rapportera ännu ett starkt kvartal som överträffar den högsta nivån av vår prognos både när det gäller total omsättning och vinst per aktie för det tredje kvartalet, säger Barak Eilam, vd för Nice i ett uttalande.
– Vår rekordomsättning drevs av ännu en enastående kvartal med en tillväxt på 22 procent för molnomsättningen, vilket är den högsta tillväxthastigheten i vår bransch. Vårt robusta resultat kompletterades med ytterligare en kvartal av branschledande och oslagbar lönsamhet.
Förutom molnplattformen lyfter vd:n satsningen på artificiell intelligens som en framgångsfaktor. Företagsledningen har även stora förhoppningar om en fortsatt positiv utveckling under nästa år, då man tror att intäkterna från molnplattformen kommer att öka med mer än 18 procent.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se