Antalet ai-modeller som används i en organisation är ett pålitligt mått vad gäller hur långt man kommit med AI och vilken mognadsgrad som uppnåtts. Det är enligt bolaget viktigt att använda ett stort antal olika ai-modeller.
Undersökningen visar att medeltalet för antal modeller som används är 158 i dagsläget och att det kommer att öka till 176 inom ett år.
Ai förutspås i undersökningen komma till användning inom 80 procent av alla funktioner i de tillfrågande organisationerna under de kommande två åren. . 50 procent av de organisationer som anammat ai på bred front presterar ”märkbart bättre” än andra organisationer i samma sektor. Ai ger stora effekter inom olika aspekter av deltagarnas verksamheter: bättre resultat för kundnöjdhet (90 procent), ökad omsättning (91 procent), sänkta kostnader och förbättrade marginaler (88 procent), bättre riskhantering (87 procent), förbättrad marknadsföring (89 procent) och ökade marknadsandelar (89 procent).
– Det råder ingen tvekan om den omvälvande påverkan som ai har, inom alla sektorer och alla olika verksamheter och funktioner. Det innebär att nya komponerbara tekniklösningar och plattformar behövs, säger Kevin Cochrane.
88 procent av organisationerna i undersökningen planerar att öka sina investeringar i ai under 2025. 49 procent beskriver de planerade ökningarna som ”måttliga till signifikanta”. Bland utmärkande drag för deltagarnas strategier märks de följande:
Vad gäller lösningar som körs i molnet anger två tredjedelar att de antingen bygger egna ai-modeller eller använder öppna alternativ.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 9 augusti 2024