Vilka krav måste chattboten leva upp till för att möta förväntningarna från kunderna? Den frågan försöker SKI, Svensk kvalitetsindex, besvara i sin nya undersökning ”chattbotsindex”, där man undersöker hur chattbotar används inom kundservice och vilka effekter det får på kundnöjdhet och användarupplevelsen.
Nytt ”chattbotsindex” kartlägger ai-teknikens roll i kundmötet
chattbotar Vilka typer av ärenden hanteras bäst av chattbotar, och vilka utmaningar uppstår vid mer komplexa frågor? Det är frågor som Svenskt kvalitetsindex besvarar i en ny rapport.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Anledningen till att man tagit fram rapporten är att man vill öka förståelsen för hur digitala och automatiserade lösningar påverkar kundupplevelsen, något som är extra viktigt eftersom allt fler företag har börjat använda sig av olika slags chattbot-plattformar.
Enligt SKI visar man i sitt ”chatbotsindex” hur kunderna upplever snabbheten, tillgängligheten och problemlösningsförmågan när de möts av en chattbot. Man visar också vilka ärendetyper som chattbotar är bäst på att hantera, liksom vilka utmaningar som uppkommer i samband med komplexare frågeställningar.
Företag som är intresserade av att ta del av rapporten i sin helhet uppmanas kontakta SKI.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se