– Strategin är att ta produkten till en global marknad och vi kommer att kunna dra nytta av Mitels varumärke internationellt, säger han och bekräftar att namnbytet kommer samtidigt som Aastras.
Den starka ställningen för varumärket Telepo i Norden gör ändå att det i någon form kan komma att finnas kvar här, men några närmare ledtrådar om hur vill vd Patrik Sörqvist inte ge ännu.
Oförändrad inriktninig
Sammanslagningen med Mitel ser ut att få relativt stora konsekvenser för Aastras produktportfölj men Telepos molnväxelplattform BCS ska fortsätta utvecklas i samma riktning som tidigare.
– Telepo kommer att kvarstå som separat produkt, med samma team och inriktning som förut. Vi har varit starkt bidragande till Mitels tillväxt i molnet och vi hjälper också till med molnkompetens till resten av koncernen, säger Patrik Sörqvist.
Fler Mitel-komponenter på sikt
Senare i år kommer ändå de första konkreta förändringarna i Telepo BCS till följd av uppköpet. Under det fjärde kvartalet får plattformen bland annat stöd för hårdvarutelefoner från Mitel.
– Vi tittar också på vilka Mitel-produkter vi kan integrera, till exempel kontaktcenter där vissa kunder kan ha behov av mer avancerade lösningar än de vi erbjuder idag.
Framöver kan vi också räkna med att fler komponenter från Mitel letar sig in i Telepo-plattformen.
– I första hand kan det handla om områden där Telepo haft saker i roadmapen som Mitel redan erbjuder, men det får vi återkomma till, säger Patrik Sörqvist.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 15 augusti 2014