Sedan i september 2000 har svenskarna haft möjlighet att portera sina mobiltelefonnummer, något som i de allra flesta fall är en smidig process.
Operatörer granskas – efter problem med nummerportering
operatörer PTS ska granska tre operatörer efter att klagomål har inkommit från allmänheten.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Men nu har klagomål från allmänheten rörande tre operatörer lett till att Post- och telestyrelsen, PTS, inleder en granskning av deras hantering av flytt av telefonnummer.
Klagomålen handlar om att operatörerna nekar eller fördröjer flytt av telefonnummer. De tre operatörer som berörs är Alfa Telefoni Sverige AB, Leijon Telekom AB och It partner i väst AB (ConnectD).
– Att fördröja eller neka flytt av telefonnummer strider mot reglerna om nummerportabilitet. Vi inleder därför nu tillsyn mot tre teleoperatörer, för att se över hur de efterlever regelverket, säger Jesper Simons på enheten för nummer och adressering i ett uttalande.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se