Så hanterar du mdm- turbulensen

Mdm Hur kan du som kund undvika att hamna med kölen i vädret när mdm-marknaden mest liknar hela havet stormar? Gartners mobilitetsguru Leif-Olof Wallin delar med sig av insikter och goda råd.

Så hanterar du mdm- turbulensen

[Detta är en artikel från Telekom idag nummer 2/2014]

Konsolideringen inom det som allt oftare benämns enterprise mobility management, emm, är massiv. Den påverkar de nischspelare som har fokus på mobile device management, mdm, för säker administration av mobila enheter. Trenden är att de köps av stora aktörer med bredare erbjudanden.

Citrix köpte Zenprise, SAP nöp Sybase, IBM Fiberlink i november och nu är Vmware på väg att köpa Airwatch.

– Vmware har försökt att få fäste på marknaden med sin egen Horizon-lösning utan att lyckas. Det är ett fullständigt logiskt förvärv att de köper Airwatch, säger Leif-Olof Wallin, analytiker på Gartner med särskilt ansvar för området företagsmobilitet.

Fler förvärv

Uppköpsvågen lär driva vidare genom 2014. Bland de renodlade mdm-tillverkarna står Good och Mobileiron fortfarande fria och ett antal storbolag har luckor att täppa igen, som Cisco, CA och HP.

– Mobileiron är nog uppköpta innan året årets slut, säger Leif-Olof Wallin och talar vidare om drivkrafterna bakom konsolideringen:

– Mobilt är ultrahett. Alla vill vara med där, tjäna pengar och visa hur duktig man är. Men det är få på marknaden som tjänar pengar på själva mdm-produkten. Priserna på mdm är på väg ner mot noll och ligger idag på en dollar per enhet och månad.

Gartner följer cirka 125 mdm-leverantörer och Leif-Olof Wallin konstaterar att marknaden är kraftigt överetablerad. Han tror att våra lokala aktörer som The Institution och Excitor får långsiktigt svårt att hålla sig kvar, att de står inför någon form av uppköp eller behöver styra om verksamheten mot mer av konsulttjänster – alternativt får slut på pengar.

Tänk taktiskt

Hur ska man tänka och agera som kund i det här skakiga läget?

– Marknaden rör sig extremt fort och man måste som kund tänka taktiskt. Den enda lösningen är att handla kortsiktigt och teckna avtal på ett år eller maximalt två år. Det gäller också att hålla sig till det som är standard i erbjudandet, att inte bli inlåst i properitära funktioner som är unika för just den leverantören, säger Leif-Olof Wallin.

Det gäller att hela tiden utvärdera leverantörens förmåga och se till att man har handlingsalternativ framme. Leif-Olof Wallin förordar molnbaserade lösningar som det går snabbt att byta ut.

Om osäkerheten för kunderna är baksidan av konsolideringen inom mdm, så finns det även fördelar.

– På lång sikt får vi mer av svitlösningar med mer funktionalitet från en och samma leverantör. Det gör inköpen enklare och att allt hänger ihop bättre. Det skapar också en prispress, där somliga kommer ge bort mdm-funktionerna gratis för att kunna ta betalt för kringtjänster.

Fakta

Tips för vinnande mdm-taktik

• Korta avtal på ett eller maximalt två år.• Undvik inlåsning i properitära funktioner.• Utvärdera leverantören kontinuerligt och säkra handlingsalternativ.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.