Försäkringsbolagens förutsättningar förändras i takt med hotbilden, och många skärper nu sina kriterier för täckning vilket ställer krav på kunderna att förstärka sitt säkerhetsarbete. Undersökningen visar att den vanligaste orsaken till avslag på ersättningskrav är kopplad till försäkringens omfattning, då bedömningar görs att händelsen inte täcks enligt försäkringsvillkoren.
Försäkringsbolagen uppger att AI med stora språkmodeller (LLM) idag den främsta drivkraften bakom mer sofistikerade attacker. Ransomware är den vanligaste typen av cyberattack, där 18 procent av de svarande har upplevt en attack under de senaste 12 månaderna, följt av dataintrång och nätfiskeincidenter på andra respektive tredje plats.
– Mot bakgrund av dagens digitala hotbild är cyberförsäkring inte längre något som bara är ”bra att ha”, utan bör ses som en integrerad del av företagens riskhantering. Det är viktigt att bygga vidare på den positiva trenden med förbättrad cyberförsäkring, så att företag inte bara har ett gott försäkringsskydd utan också skaffar rätt verktyg och beredskap för att hålla verksamheten i gång, säger Kevin Kiser, Senior Director of Strategy, Incident Response på Arctic Wolf.
publicerad 18 augusti 2025