En viktig nyhet i Agentforce 3 är Agentforce Command Center, som beskrivs som en central del av Agentforce-plattformen. Den används för att övervaka och finjustera de AI-agenter som används inom en organisation och kan bland annat komma med förslag på optimeringsåtgärder.
Med Agentforce 3 blir det också möjligt att bygga integrationer till AI-agenter från andra leverantörer. Det innebär att AI-agenter som körs i Salesforce-plattformen kan kommunicera och samarbeta med agenter från exempelvis AWS, Google och Cisco. Det blir med andra ord möjligt att skapa automatiserade arbetsflöden som spänner över flera olika plattformar.
Salesforce beskriver det som att man nu skapar ett öppet ekosystem för AI-agenter, där användarna slipper det mödosamma arbetet med att skapa komplexa API-integrationer. En central del i denna lösning är att Salesforce erbjuder stöd för den öppna standarden MCP (Model Context Protocol) för att förenkla integrationen med externa system.
Enligt Salesforce har över 30 olika teknikparter redan anslutit sig till satsningen och kommer att erbjuda MCP-funktionalitet.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
– Agentinteroperabilitet skapar enorma möjligheter för våra partners att nyttja sin befintliga intellektuella egendom och expandera till en helt ny kategori av agentcentrerade företag. Partners på Agentexchange levererar byggstenar för AI-agenter och agentkopplingar, så att kunder inte själva behöver bygga allt från grunden utan tryggt kan omvandla sitt företag till en agentbaserad verksamhet, sägeer Brian Landsman, vd för Appexchange och Global Partnerships på Salesforce.
Nytt i Agentforce 3 är även den tekniska infrastrukturen Atlas, som ger bättre prestanda och ökad träffsäkerhet för de stora språkmodeller som kan integreras direkt i Salesforce-plattformen.