Dessutom säger över hälften (55 procent) av de tillfrågade att det har funnits tillfällen då insatsen blivit försämrad eller försenad på grund av problem med de mobila enheterna.
Fakta
Vanligaste problemen för blåljuspersonalen
De vanligaste upplevda problemen enligt undersökningen:
- 31 procent: Enheterna har dålig batterihälsa
2. 30 procent: Enheterna är inte laddade när man går på sitt skift
3. 27 procent: Det tar för lång tid att göra uppladdningar
4. 25 procent: Problem med anslutning/uppkoppling (wifi eller mobilnät)
5. 22 procent: Problem med programuppdateringar
6. 20 procent: Enheten kraschar (enheten fungerar, men fryser och/eller stängs av)
7. 20 procent: Digitala formulär fungerar inte
51 procent av respondenterna uppgav att det i genomsnitt tar mellan 10 och 30 minuter att lösa ett enhetsproblem. En femtedel uppgav att det i snitt tar över 30 minuter att lösa ett problem som uppstått med de mobila enheterna. Frustration över tekniska problem i enheterna kan vara en bidragande orsak till att 48 procent av den svenska blåljuspersonalen uppger att de använder sina privata enheter i tjänsten.
– Det är mycket oroande att svensk blåljuspersonal upplever så omfattande problem med den mobiltekniska utrustningen. Välfungerande kommunikation under situationer då läget snabbt kan förändras är en absolut nödvändighet, säger säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI och fortsätter: – Det är under all kritik att blåljuspersonal inte kan lita på sina tekniska arbetsverktyg. Det bidrar till ökad stress i ett redan extremt stressutsatt yrkesgrupp.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se