Löste gåtan själv
Eftersom kommunen har väldigt få fasta anknytningar kvar gjorde det att det i princip blev omöjligt att både ringa till eller från kommunhuset i Fagersta.
Att problemen typiskt nog kom och gick gjorde inte det hela enklare att felsöka för TDC. Den som till slut löste gåtan var Mikael Eriksson själv.
– Jag hade noterat att man höll på och jobbade med en ny mobilmast i närheten och gissade att problemen måste höra samma med det, säger han.
Ingen information
Slutsatsen visade sig mycket riktigt stämma. Masten tillhör Telenors och Tele2s nätbolag och något hade gått fel när den nya basstationen kopplades på. Eftersom TDC använder Tele2s nät för sina mobilkunder påverkades också Fagersta Kommun.
– Det var ett rent sammanträffande att masten startades upp samtidigt som vi skulle dra igång den nya växellösningen och TDC fick ingen information från Tele2 om nätproblemen som följde, säger Mikael Eriksson.
När orsaken till telefoniproblemen var lokaliserad fick Tele2 stänga ner den nya masten till de rättat till felen och störningarna försvann.
– Vi har haft några mindre följdavbrott senare men nu känns det helt okej. Visst har vi fortfarande en del kvar att jobba med innan alla inkörningsproblem är avklarade men det handlar mest om att korrigera fel i vår kunddata.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se