Agenterna har inte heller någon ytterligare applikation utan hanterar röst- och chattkanalen direkt i Skype. För arbetsledare finns däremot ett kompletterande webbaserat gränssnitt för exempelvis övervakning av köer och agenter.
Inte bara som molntjänst
Interoute ser så klart gärna att man köper både Skype och kontaktcentret som molntjänst men de är Clarity Consultings partner även när det gäller kundplacerade lösningar. Det ska vara möjligt att kombinera också molntjänsten med en egen installation av Skype FB men då måste man ha löst telefonikopplingen på annat sätt.
Något krav på att man använder Interoutes nättjänster finns inte, det går att få kontaktcentertjänsten levererad över öppna internet vilket är bra om man har agenter som ibland sitter hemma och jobbar.
Flexibel licensiering
För kontaktcentertjänsten finns ingen nedre gräns för hur många agentlicenser för kontaktcentret man måste köpa, det går att starta med en ensam agent. Målgruppen för den underliggande Skype-tjänsten är däremot företag med omkring 200 anställda och uppåt vilket inte gör det till någon småföretagslösning även om kontaktcentret kan vara litet.
För närvarande levereras tjänsterna från Interoutes tyska datacenter och 14 andra platser i världen men inom kort flyttar den närmare eftersom Interoute snart öppnar en datacenter-nod även i Stockholm.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 29 januari 2016