Smartphones dyra för industrin

Smartphones har blivit en succé hos mobilkunderna, men framgången kommer att kosta. De avancerade mobilerna fyrdubblar supportkostnaderna för industrin.

Den tekniska komplexiteten i en smartphone kommer gör att kostnader för support och kundservice ökar med nästan 400 procent jämfört med andra mobiltelefoner under telefonens livslängd.

Komplexiteten tillsammans med att kunder med en smartphone har högre krav, kräver en högre kompetens hos personal på kundtjänster. Vilket ökar kostnaderna.

Möjligheterna kostar på

För mobiltelefoner i allmänhet efterfrågas hjälp med mms, tillgång till internet och e-post. Möjligheterna med smartphones innebär att kraven på hjälp med konfigurering av externa produkter och tjänster ökar. Exempel på detta är hjälp med datorsynkronisering, uppkoppling till fjärrmodem och pushmejl.

Minska kostnaderna

Wdsglobal som publicerat rapporten: ” Supporting complex mobile devices”, pekar på ett par sätt att åtgärda problemen. Hjälpprogram på mobilen, intuitiva applikationer för självhjälp och förbättrad utbildning av kundsupporten, är möjliga åtgärder för att hålla nere kostnaderna utan att kunden går miste om fördelarna med en smartphone.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.