Agenterna har utvecklats med hjälp av Nvidias Enterprise-mjukvara. Servicenow hävdar att deras AI-agenter kan lära sig, resonera, samarbeta och lösa problem. Enligt Servicenow kan företaget samordna flera agenter på en plattform för att säkerställa smidig drift.
Nya AI-agenter anpassas till telekombranschen
ai It-företaget Servicenow har lanserat AI-agenter som är anpassade för telekomindustrin. Dessa agenter är utformade för att hjälpa telekombolag att effektivisera sina verksamheter genom att automatisera uppgifter som nätverksunderhåll, servicehantering och kundsupport.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Telekombolaget Verizon använder sig i dagsläget av Servicenow för att få bättre insyn i sina nätverkstillgångar. Ett annat stort telekombolag, BT, testar Servicenows generativa AI för att sammanfatta kundärenden som i sin tur ska underlätta för kundtjänstpersonal.
Nvidia har varit en stark förespråkare av AI-agenter. Förutom Servicenow så samarbetar de även med andra företag som SAP för att införa AI-drivna lösningar i sina system. Nvidia förutspår en framtid där AI-assistenter blir en central del av företagsverksamheter. Deras vd Jensen Huang tror att Nvidia en dag kommer att ha över 100 miljoner AI-agenter i drift.
För att stärka sin position som leverantör av AI-agenter har Servicenow meddelat att de förvärvar AI-startupen Moveworks för 2,85 miljarder dollar (29,1 miljarder kronor). Moveworks tillhandahåller AI-assistenter till över 350 stora företag, inklusive Instacart, Siemens och Toyota.