Telia är mitt uppe i ett omfattande förändringsarbete av konsumentorganisationen. Enligt Henrik Lönnevi, chef för konsumentaffären på Telia, är det kundernas förändrade beteende som drivit fram förändringen.
Därför bygger Telia upp en ny konsumentorganisation
operatörer Från tre separata affärsområden till en samlad organisation – just nu genomförs stora förändringar inom Telias konsumentorganisation.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi genomför en omorganisation inom konsumentverksamheten, där vi går från att ha separata affärsdelar för vår fasta affär, vår mobila affär och tv för att istället bygga en organisation som är baserat på ett gemensamt business management och ett gemensamt commercial management, säger Henrik Lönnevi till Telekom idag.
– Det handlar om att allt fler av våra kunder väljer att samla flera tjänster från oss och nu skapar vi en organisation som ännu enklare kan skapa en bättre upplevelse över de här tre vertikalerna.
Enligt Henrik Lönnevi har man under flera års tid arbetat i den här riktningen, och att det nu känns naturligt att också anpassa organisationen.
– Det handlar egentligen om att anpassa organisationen utiifrån hur vi arbetar och hur våra kunder vill köpa våra tjänster.
Hur kommer kunderna märka förändringen?
– Vår ambition är att kunderna ska få en mer enhetlig och bättre kundupplevelse, oavsett vilka produkter från Telia som man väljer att köpa, och att det över tid blir ännu enklare att handla flera produkter från oss.
Förändringen påverkar organisationsstrukturen för Telias konsumentvarumärken, Halebop och Fello, som integreras tydligare i konsumentorganisation. Det innebär att nuvarande rollen Head of Halebop försvinner.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se