– Skillnaden upp till Stjärnafyrkant som ligger femma på listan är större än från plats fem upp till förstaplatsen. Ser man till det stora antalet svarande är skillnaden jättestor, säger Mikael Glännström, informationsansvarig på Custice.
Några exakta siffror för hur stora skillnaderna i genomsnittsbetyg är vill han däremot inte gå in på. Nöjdast är de Telia-kunder som köpt sin lösning via Ringup.
Olika lösningar
En invändning till resultatet är att det av undersökningen inte går att se vilken telefonilösning de aktuella Teliakunderna har. Återförsäljarna levererar både rena tjänstelösningar från Telia men också kundplacerad utrustning eller egna tjänster med Telia som operatör. Det kan dock konstateras att Telia inte på egen hand förmår leverera samma kundnöjdhet som när återförsäljarna står för kundkontakten och i vissa fall också allt utom trafiktjänsterna.
– Det är ändå både förvånande och anmärkningsvärt att Telia är sämre än de övriga leverantörerna på att leverera sina egna lösningar. Skulle de vilja förbättra sitt varumärke borde helt sluta med att själva sälja tjänster till sme-segmentet och istället bara gå via återförsäljare, konstaterar Mikael Glännström.
Fakta
Nöjdaste Teliakunderna köper av:
RingupTDCPhone HouseDialectStjärnafyrkantTelia
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 16 januari 2014