Telia sämst – på Telialösningar

Kundnöjdhet Teliakunder som köpt sin telefonilösning via en återförsäljare är betydligt nöjdare än de som handlat direkt från operatören. Det visar en stor undersökning bland svenska företag.

Cirka 10 000 företagskunder, vilka samtliga har Telia som operatör, svarade på undersökningsföretaget Custices frågor om hur nöjda de är med sin telefonilösning när det gäller såväl ekonomi som funktion. Resultatet är en dyster läsning för Telia då det visar sig att de företag som köpt sin telefoni direkt från operatören är betydligt mindre nöjda än de som istället vänt sig till en av operatörens återförsäljare.

Ringup har nöjdast Teliakunder

Kunderna hos fem stora teleåterförsäljare gav alla ett högre genomsnittsbetyg åt sin telefonilösning än de som var direktkunder hos Telia.

– Skillnaden upp till Stjärnafyrkant som ligger femma på listan är större än från plats fem upp till förstaplatsen. Ser man till det stora antalet svarande är skillnaden jättestor, säger Mikael Glännström, informationsansvarig på Custice.

Några exakta siffror för hur stora skillnaderna i genomsnittsbetyg är vill han däremot inte gå in på. Nöjdast är de Telia-kunder som köpt sin lösning via Ringup.

Olika lösningar

En invändning till resultatet är att det av undersökningen inte går att se vilken telefonilösning de aktuella Teliakunderna har. Återförsäljarna levererar både rena tjänstelösningar från Telia men också kundplacerad utrustning eller egna tjänster med Telia som operatör. Det kan dock konstateras att Telia inte på egen hand förmår leverera samma kundnöjdhet som när återförsäljarna står för kundkontakten och i vissa fall också allt utom trafiktjänsterna.

– Det är ändå både förvånande och anmärkningsvärt att Telia är sämre än de övriga leverantörerna på att leverera sina egna lösningar. Skulle de vilja förbättra sitt varumärke borde helt sluta med att själva sälja tjänster till sme-segmentet och istället bara gå via återförsäljare, konstaterar Mikael Glännström.

Fakta

Nöjdaste Teliakunderna köper av:

RingupTDCPhone HouseDialectStjärnafyrkantTelia

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.