– Vi har bjudit in företagskunder via e-post, men intresserade kommer även kunna anmäla sig via Twitter, Facebook och Linkedin med start veckan efter midsommar, säger Helena de Verdier, communication manager på Telias enhet broadband services.
Letar fler partners
Videokonferenslösningen Imeet är redan klar för butiken, liksom Yast som används för tidrapportering, fildelningstjänsten Yousendit och Cakemail.
Med kunderna som testpanel ska butiken nu fyllas med de mest efterfrågade molntjänsterna innan bred lansering sker.
– Utbudet av molntjänster växer och allt fler företag inser fördelarna med att slippa kostnaderna för att investera i egna lösningar. Men osäkerhetsfaktorn är hög när man som företag ska hitta rätt programvara och de kan fort bli många leverantörer och avtal att hålla reda på. Det skapar en ny marknad för telekombranschen samtidigt som nya distributions- och partnerskapsmodeller bildas, förklarar Helena de Verdier.
Teliasonera tittar nu på fler partnerskap för att kunna erbjuda en bra portfölj på den nordiska marknaden.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se