Här är fem tips på hur du behåller dina kunder.
5 tips på hur du behåller dina kunder
kontaktcenter Ta inte kunderna för givna. Risken finns att fokus ofta hamnar på att hitta nya kunder och öka kundkretsen, men det är viktigt att inte glömma bort de kunder företaget redan har.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
1. Kommunicera
Hör av dig! I en relation behövs löpande kommunikation. Informera kunderna om relevant innehåll och tipsa om hur de får ut det mesta av en produkt eller tjänst. Se till att du når ut genom rätt kanaler som till exempel mejl, sociala medier eller nyhetsbrev.
2. Belöna
Ingen gåva är för liten. Det kan handla om att skicka ett tackkort för att kunden är just en kund eller ge ett bra kampanjerbjudande – både till nya och gamla kunder. Skapa gärna aktiviteter som ger mervärde och bjud in till evenemang, webbinarier och föreläsningar.
3. Var tillgänglig
Visa kunden att du ställer upp i alla lägen – även när det uppstår problem. Ring upp så snart som möjligt om kunden söker dig och visa att du finns där för kundens skull. Ha tydliga rutiner så att det inte uppstår dröjsmål eller knutar på vägen. Bra service och gott bemötande är en grundförutsättning för bra kundrelationer.
4. Be om feedback
Sätt dig in i kundperspektivet. Ta reda på vilka kunderna är och fråga om deras önskemål, förväntningar och om de upplever något som ett problem. Lyssna och använd informationen för att utveckla företagets kundorientering.
5. Inspirera
Framhäv företagets bästa sidor och var en förebild i både service och kommunikation. Om du hjälper kunderna så kommer de att hjälpa dig. Engagemang, ödmjukhet och gott humör smittar av sig – föregå med gott exempel så kommer kunderna följa efter.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se