Du har säkert sett hur AI-teknik används för att transkribera röstsamtal eller för att översätta mellan olika språk, men det finns även andra användningsområden. Ett exempel på detta är företaget Sanas och deras lösning för att förbättra ljudkvaliteten och den språkmässiga träffsäkerheten i ett pågående telefonsamtal.
Kundservicejätten bryter språkbarriären med AI-teknik
kontaktcenter Transcom tar hjälp av AI-teknik från Sanas för att öka tydligheten i telefonikanalen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Transcom, som är en av de stora globala outsourcingleverantörerna inom kundservice och bpo (business process outsourcing) kommer nu att ta hjälp av Sanas AI-baserade översättningstjänst för att säkerställa smidiga kundinteraktioner, även i de fall agenterna sitter i ett annat land och kanske inte behärskar språket perfekt.
– Med Sanas branschdefinierande brusreduceringsteknik förbättrar vi kundnöjdheten för våra klienter genom kristallklar kommunikation. Att samarbeta med Sanas för att leverera denna innovation globalt till våra kunder var ett enkelt beslut, säger Brian Johnson, vd för Transcom i ett uttalande.
Sanas egenutvecklade talförståelseplattform kan både förbättra ljudkvaliteten och agenternas uttal i realtid, nästan oavsett vilket språk det handlar om. Det finns ett antal ljuduexempel tillgängliga på Sanas webbplats och resultatet är imponerande.
– I slutet av 2024 hade vi fler än 250 000 agenter som använde vår brusreduceringsprodukt, och att Transcom är en av de första bpo-aktörerna att bli helt brusfri är en stor milstolpe i den riktningen. Vi är tacksamma för Transcoms fortsatta partnerskap och förtroende, säger Sanas-grundaren Sharath Keshava Narayana i ett uttalande.
Transcom har idag 85 kontaktcenter i 29 olika länder och man menar nu att man sätter en ny standard när det gäller tydlighet och kvalitet inom kundsupport på en global nivå.