Uno lovar 100 procent i SLA

SLA 100 procents tillgänglighet på växeltjänsten. Det är Uno Telefonis löfte för att återskapa förtroendet efter förra årets omfattande avbrott.

Det var under en fredag i slutet av oktober som Unos växeltjänst var utslagen under större delen av dagen, något som i varierande grad drabbade minst 30 000 användare. Störningen visade sig bero på en känd brist i plattformen som inte hade åtgärdats och vd Jonas Angleflod gick ut med en ursäkt och lovade bättring.

Vid årsskiftet påbörjade Uno Telefoni om- och utbyggnad av infrastrukturen för växeltjänster på systemnivå och den är nu färdig. Det arbetet uppges ha höjt tillgänglighetsnivån och ska säkerställa drift och redundans i tjänsten så att kritiska fel på systemnivå minimeras.

Därför vågar Uno höja standardnivån för SLA till kunderna till 100 procent. Växeltjänsten ska med andra ord alltid fungera. Vilken ersättning som utgår till kunderna om tillgängligheten brister framgår inte av det pressmeddelande som har gått ut.

– Vi kan aldrig garantera att fel inte inträffar, det ligger i teknikens natur. SLA på 99,5 procent och uppåt är ett förlegat och byråkratiskt sätt för leverantörer att skydda sig mot kompensation och skadestånd vid nertid. Vi och alla andra telefonileverantörer har ett ansvar att se till att tjänsterna fungerar hela tiden och då ska vårt ansvar även vara 100 procent, säger Jonas Angleflod.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.