Västerås och Hallstahammar väljer ip-telefoni

Med övergången till ip-telefoni beräknas staden och kommunen tillsammans sänka sina kostnader för telefoni med 20 procent över en treårsperiod. Övergången väntas vara klar under sista kvartalet 2007.

Den nya telefonilösningen är baserad på en teknisk plattform från Cisco, medan TDC Dotcom levererar lösningen. Avtalet löper över tre år och gäller 6000 anknytningar. Västerås stad och Hallstahammars kommun betalar per anknytning. Värdet på affären är omkring 23 miljoner kronor för Västerås stad.

Övergången ger även nya möjligheter för de anställda. De kommer exempelvis kunna meddela när och hur länge de är på sammanträde via röststyrning och på så sätt spara tid hos telefonisterna.

Henrik Bergqvist, teknisk direktör på Cisco i Sverige, säger:

– Sänkta kostnader är egentligen bara toppen på isberget när det gäller fördelarna med IP-telefoni. De stora fördelarna är det stöd för samarbete och integrerad kommunikation som finns i lösningen. Kommunernas medarbetare kommer att kunna arbeta mer effektivt med varandra och med medborgarna i respektive kommun.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.