Whatsapp släpper ett nytt molnbaserat api, application programming interface, som ska underlätta för de företag som vill använda tjänsten för att skicka meddelanden till och från sina kunder.
Whatsapp siktar mot företag – släpper molnbaserat api
kontaktcenter Nu ska det bli enklare för företag att börja använda sig av Whatsapps meddelandetjänster i kommunikationen med sina kunder.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Whatsapp, som ägs av Meta, berättar att molntjänsten ska tillhandahållas utan kostnad och att den kommer att innebära att företag kan komma igång med Whatsapp som kundservicekanal inom några minuter i stället för, som tidigare, månader.
Premiumversion av appen på gång
Den nya tjänsten kommer inte att påverka den befintliga appen Whatsapp Business. Men man håller på att utveckla en premiumversion av appen med utökad funktionalitet, som möjligheten att hantera chattar från flera olika enheter samtidigt.
Dessutom väntas Meta presentera förbättringar i Messenger-appen, som ska underlätta för företag som använder den som en kundservicekanal, bland annat möjligheten att få återkommande notifieringar när kunder väntar på ett svar.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se