Whatsapp siktar mot företag – släpper molnbaserat api

kontaktcenter Nu ska det bli enklare för företag att börja använda sig av Whatsapps meddelandetjänster i kommunikationen med sina kunder.

Whatsapp siktar mot företag – släpper molnbaserat api

Whatsapp släpper ett nytt molnbaserat api, application programming interface, som ska underlätta för de företag som vill använda tjänsten för att skicka meddelanden till och från sina kunder.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Whatsapp, som ägs av Meta, berättar att molntjänsten ska tillhandahållas utan kostnad och att den kommer att innebära att företag kan komma igång med Whatsapp som kundservicekanal inom några minuter i stället för, som tidigare, månader.

Premiumversion av appen på gång

Den nya tjänsten kommer inte att påverka den befintliga appen Whatsapp Business. Men man håller på att utveckla en premiumversion av appen med utökad funktionalitet, som möjligheten att hantera chattar från flera olika enheter samtidigt.

Dessutom väntas Meta presentera förbättringar i Messenger-appen, som ska underlätta för företag som använder den som en kundservicekanal, bland annat möjligheten att få återkommande notifieringar när kunder väntar på ett svar.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.