Även Tele2 satsar på bättre kundupplevelse

Mobilt [Uppdaterad] Knappt hann Telia berätta att de med Ericssons hjälp ska jobba för en förbättrad kundupplevelse innan Tele2 tar motsvarande steg med Nokia Solutions and Networks.

Även Tele2 satsar på bättre kundupplevelse

Under Mobile World Congress deklarerade Tele2s vd Mats Granryd att företaget framöver inte bara ska förknippas med låga priser, företaget vill bli en ”value champion” med kvalitet och kundservice i världsklass. Hur operatören skulle ta sig dit var han mindre tydlig med men nu står det klart att en viktig komponent i upplägget är ett nytt samarbete kring customer experience management med Nokia Solutions and Network, NSN. Tele2 Sverige har installerat tillverkarens lösning Serve At Once Traffica för att i realtid kunna övervaka sitt mobilnät och på så sätt kunna förbättra tjänstekvaliteten och servicen till kunderna.

– Vi kommer snabbare att kunna identifiera driftstörningar och på det här sättet kan vi även mäta kundupplevelsen såsom ljudkvalitet och tillgänglighet, säger Tele2:s presschef Malin Livhage.

– Det understryker tydligt att Tele2 sätter toppprioritet på att leverera tjänster med högsta kvalitet till kunderna och vi ska använda vår expertis och vårt tekniska kunnande för att hjälpa dem att nå dit, säger Daniel Widh, kundansvarig hos NSN.

Så sent som förra veckan offentliggjorde även Telia en liknande satsning i samarbete med Ericsson. Mer om den kan du läsa här.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.