2024 har varit ett händelserikt år. Tre av fyra svenska storoperatörer har bytt vd. 5g-utbyggnaden har tagit ny fart och operatörerna har börjat utforska möjligheterna med artificiell intelligens. Vi har pratat med representanter från de fyra stora svenska mobiloperatörerna om året och bett dem spana in i 2025.
Telias B2B-chef trendspanar om 2025: ”Säkerhet kommer fortsätta toppa beslutsfattarnas agenda”
Branschen Ai, säkerhet och hållbarhet står i centrum när Tobias Larsson som är chef för företagsaffären hos Telia summerar 2024 och trendspanar om 2025.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Näst ut i artikelserien är Tobias Larsson som är chef för företagsaffären hos Telia.
Hur är läget i Telekom-Sverige?
– På det stora hela har det varit varit ett positivt år. Trots en turbulent omvärld med en svajig ekonomi så fortsätter relevansen av våra nät och tjänster öka hela tiden. Företag och samhället i stort blir mer uppkopplat och förmågan att tillgodogöra sig ny teknik är viktigare än någonsin, både för Sveriges samlades konkurrenskraft och vår välfärd. Verksamheter tampas med behovet av att balansera innovation och utveckling med kraven på ökad säkerhet.
– Här spelar telekom en nyckelroll, för ska man lyckas med detta så är en robust och säker digital infrastruktur, med våra nät i botten, en förutsättning. Ta till exempel AI. Man pratar ofta om behovet att beräkningskapacitet. Men lika viktigt är överföringskapacitet och tillförlitlig kommunikation, för att hantera de stora mängder data som AI-applikationer hämtar och skickar på ett säkert och effektivt sätt.
– Här kommer verkligen 5g till sin rätta, som förutom hög kapacitet också har unika tekniska egenskaper kring säkerhet och energieffektivitet, men även genom att flytta beräkningskapacitet närmare källan för användning via så kallade edge-noder i nätet. Vi ser också att extern finansiering av innovation och utveckling nära digital infrastruktur tagit fart både ur ett EU perspektiv och lokalt i Sverige via Vinnova.
2. Vad var det viktigaste som hände i Telekom-Sverige 2024?
– Som för många andra branscher har generativ AI verkligen skakat om tillvaron i telekombranschen. En otroligt viktig del av en operatörs verksamhet är att kunna skala allt det vi gör till många – och att göra det på ett så smart och effektivt sätt som möjligt. Här ser vi spännande möjligheter med AI och vi driver initiativ inom flera delar av verksamheten.
– Både hur vi kan förbättra våra produkter och tjänster, digitala kanaler och kundservice, men även i andra interna processer. Vi har genomfört flera utbildningsinitiativ under året och alla som jobbar på Telia har tillgång till Copilot i sina webbläsare. Dessutom använder flera olika team och kompetenser Microsoft 365 Copilot. Trots det har vi bara skrapat på ytan och här kommer vi göra mer under kommande år.
Två andra frågor som fortsatt varit heta under 2024 och som har tydliga kopplingar till AI, är säkerhet och hållbarhet.
– Om vi börjar med säkerhet. En fråga som diskuterats flitigt är hur vi ökar den digitala motståndskraften inom telekombranschen men även i hela samhället. Det är en särskilt viktig fråga för oss, för Telia är en del av Totalförsvaret och vi levererar kommunikationstjänster till många samhällsviktiga funktioner. Vi deltog till exempel i PTS stora fältövning Telö för att stärka Sveriges digitala beredskap. Men frågan om digital säkerhet är också något vi diskuterat flitigt i dialogen med våra företagskunder och offentlig sektor.
– Vi ser hur investeringarna i det här området ökat och det blir särskilt viktigt när företag och offentliga verksamheter börjar koppla upp och digitalisera allt mer verksamhetskritiska processer (verksamhetsnära IT – det som på engelska brukar kallas OT – Opertional Technology). Ta till exempel energibranschen där det nu görs stora satsningar på att digitalisera elnäten. Men även inom industrin, transportsektorn och vården där man vill kunna använda ny teknik i själva kärnverksamheten. Flera sådana projekt jobbar vi med i vårt innovationsprogram NorthStar med Ericsson. Själva grundförutsättningen för dessa satsningar är säkra nät och kommunikationslösningar. Här har vi verkligen en spjutspets i kombinationen av nationella och fasta nät samt säkerhetsklassade datorhallar som är byggda för kris och krig i kombination med den spjutspetskompetens vi har inom IT-säkerhet i Telia Cygate.
– Jag skulle vilja påstå att hållbarhet och säkerhet hänger ihop. En förutsättning för en hållbar verksamhet är att den också är säker. Ett väldigt intressant projekt som bryggar dessa två frågor är det pilotprojekt vi genomförde med PTS under året, där vi testade hur hållbara energikällor kunde öka reservkraften i mobilnätet från 4 timmar till 110 dagar. Särskilt viktigt i en krissituation om elförsörjningen går ner är att människor kan fortsätta att kommunicera.
– En annan hållbarhetsfråga som är fortsatt viktig i telekombranschen är att minska utsläppen. Vår leverantörskedja står till exempel för 90 % av Telias utsläpp. Det här är något vi jobbar aktivt med och vi använder vår köpkraft för att driva förändring. Vi har till exempel initierat en nära dialog med nio av våra leverantörer som representerar nästan en tredjedel av utsläppen i leverantörsledet, för att identifiera möjligheter till ytterligare utsläppsminskningar. Vi har också stöttat utvecklingen av initiativet SME Climate Hub, dit vi lotsar våra mindre leverantörer för att få hjälp med sitt klimatarbete. Dessutom kan vi använda vår kompetens och kunskap externt, inte minst för att hjälpa våra företagskunder upphandla hållbart. Vi har arrangerat seminarier på det här området under året som varit mycket uppskattade.
– Något som bidragit till intresset kring den här frågan är att EUs hållbarhetsrapporteringsdirektiv under året blev lag i de flesta länder i Europa, vilket innebär att företag behöver gå från ambition till leverans vad gäller sitt hållbarhetsarbete. Lagstiftning har också gjort påmind inom säkerhetsområdet och många företag, inklusive telekombranschen, har jobbat med att förbereda sina verksamheter för EU:s NIS2-direktiv, som blir svensk lag under nästa år och som handlar om att stärka den digitala motståndskraften i hela Europa.
3. Vad trodde du skulle hända mer av i Telekom-Sverige 2024?
–Det låter säkerligen uttjatat. Men jag hade nog hoppats på att vi kommit längre i den digitala omställningen. Vi ser hur investeringarna ökar i digital säkerhet. Men som jag nämnde tidigare, så är det samtidigt viktigt att det inte förtar satsningar på utveckling och innovation.
– Det är viktigt att vi har hög digital motståndskraft, men det i sig kommer inte göra oss mer konkurrenskraftiga och det kommer inte säkerställa att vi har den bästa välfärden. För det krävs det att företag och organisationer kan tillgodogöra sig ny teknik och då inte bara som pilotprojekt, utan att de kan skala digitala lösningar på bred front som skapar värde på riktigt. Precis det här är syftet med NorthStar-programmet, där våra kunder kan stresstesta ny teknik på 5g-nätet för att förstå vilka förutsättningarna är för att skala.
–Jag tycker att det här är särskilt angeläget för offentlig sektor där behovet av digitalisering är stort. Men där vi skulle behöva komma fram snabbare. Vi har många fina och välskötta myndigheter och med rätt förutsättningar skulle de kunna använda sin köpkraft för att driva digitaliseringen framåt. Det skulle också bidra positivt till samhällets hållbara omställning eftersom ny teknik ofta används för den typen av initiativ.
–Ta till exempel de EU-finansierade innovationsprojekt vi driver med Region Västerbotten och Region Stockholm inom ramen för NorthStar där digitala lösningar både används för att förbättra vårdprocesser och effektivisera driften, till exempel genom att optimera energiförbrukningen. Kan vi få hela det publika Sverige att ta steg i den här riktningen så är det en enorm kraft.
4. Vad får vi se för utveckling 2025?
– Självfallet kommer AI fortsätta vara en het trend inom telekom men också hela samhället. Här ser vi som sagt också spännande möjligheter, eftersom det ökar behovet av robust och säker digital infrastruktur. Säkerhet kommer fortsätta toppa beslutsfattarnas agenda och fler kommer investera i sin digitala motståndskraft. Samtidigt ser vi fortsatta geopolitiska spänningar där Sverige och Europa behöver stärka sin konkurrenskraft. Så jag hoppas vi ser ett ökat tryck i den digitala utvecklingen så att fler kan tillgodogöra sig ny teknik. Det handlar inte bara om stora företag och offentliga verksamheter. Utan även småföretagare, där vi vet det fortfarande finns ett visst digitalt utanförskap.
– 2025 kommer också vara ett år med större teknikskiften i telekombranschen och särskilt för oss på Telia. Vi kommer slutföra vår stora modernisering av mobilnäten 2025. Då kommer vi ha uppgraderat hela 4g-nätet och dubblat kapaciteten, samtidigt som vi kommer ha byggt ut vårt 5g-nät i hela landet, som då kommer täcka mer än 99 procent av befolkningen och mer än 90 procent av Sveriges yta. Samtidigt släcker vi 3g-nätet och kommer ha monterat ner stora delar av kopparnätet, som helt avvecklas 2026. Ett år senare, 2027, så stängs 2g-nätet.
–Inte nytt inom IT industrin, men en ny och stark trend inom telekomindustrin är att börja exponera telekomförmågor och microtjänster via standardiserade APIer. Det kommer att göra det lättare för kunder att nyttja alla dom fina egenskaper som 5g-näten kan erbjuda på helt nya sätt och i helt nya affärsmodeller som är bättre anpassade till applikationsutvecklares och kunders konsumtions och lösningsbehov. Under 2025 tror jag att detta kommer att börja öppna upp, om än i liten skala och troligtvis på områden som har störst samhällsnytta.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se