De blev årets telefonimästare

Telefoni [Uppdaterad] Under torsdagen korades de svenska mästarna i telefoni. SLU kammade hem dubbla priser – och i kategorin för växlar med över 8000 anknytningar tog en energijätte priset.

De blev årets telefonimästare

SM i telefoni och kundservice har arrangerats sedan tidigt 90-tal, och sedan femton år tillbaka är det företaget Q-survey som arrangerar tävlingen. Under en period om sex månader genomför de 200 ”mystery calls” till de deltagande företagen. Till deltagande kommuner ringer de 100 samtal.

– Glappet mellan de i toppen och de med förbättringsmöjligheter har blivit större, säger Q-surveys vd Anders Boivie om årets tävling.

I år har företaget sett att fler genomför byten av telefoniplattformar – samtidigt som upphandlingar kan påverkas av överklaganden. Men det tror Anders Boivie kommer att ändras.

– Jag är helt övertygad om att teknikstrulen kommer att rätta till sig. Det finns diskussioner om att göra det svårare att överklaga offentliga upphandlingar och det kan stoppa utdragna processer, säger han.

I klassen för växlar med över 8000 anknytningar tog Vattenfall och Kalix Tele24 hem segern. Vattenfallväxeln hanteras av Kalix Tele24.

– Jag känner en otrolig stolthet över vårt samarbete och över engagemanget hos personalen på Kalix Tele24. Jag har varit med på medlyssningar flera gånger och är så imponerad av deras arbete, säger Maria Paris, kundansvarig på Vattenfall för facility management i Norden.

Dubbel för SLU

Dubbla priser blev det för Sveriges lantbruksiniversitet, SLU. De vann i kategorin för växlar med 1500 till 4000 anknytningar. Dessutom fick SLU-växelns Ellen Nyström ta emot pris som ”Ms First Impression”.

Västerbotten gjorde upp

I kategorin Kommunspecial dominerade Norrland, och särskilt Västerbotten stort. Två kommunväxlar från Västerbotten var nominerade: Bjurholm och Robertsfors. De ställdes mot en tredje kommun från de norra delarna av Sverige, Boden. Till slut visade det sig att Bjurholm tog segern. Även platschefen Kim Holmberg fick pris, som ”mr First Impression”.

Samtliga vinnare inom både växel- och kontaktcenterkategorierna finns i faktarutan till höger.

Här kan du läsa om samtliga nominerade.

Och de vann förra året.

Rättelse: I en tidigare version av texten stod det att Q-survey ringer 50 samtal till deltagande.

Fakta

Samtliga belönade (contact center)

Klass: BankNordnet BankKlass: Business to businessDHL ExpressKlass: FörsäkringTrygg-Hansa Kundservice Personal Lines Klass: Resor och transportÖresundstågens bokningssupportKlass: MedborgarserviceUpplands-Bro kommun kundcenterKlass: Miljö och energiBorås ElhandelKlass: Handel och supportSvenska PostkodlotterietKlass: Upplysning och informationSvensk Travsport

Fakta

Samtliga belönade (växel)

Färre än 1500 anknytningarTelia HK/Coors 1500-4000 anknytningarSLU 4000-8000 anknytningarUppsala universitets växel 8000 eller fler anknytningarVattenfall AB/Kalix Tele24KommunspecialBjurholms kommunUndersökarnas prisMr ContactCenter: Staffan Brännstam, SystembolagetMs ContactCenter: Ida Dahlin, NordeaMr First Impression: Kim Holmberg, Umeå och dess kranskommunerMs First Impression: Ellen Nyström, SLU

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.