I år har företaget sett att fler genomför byten av telefoniplattformar – samtidigt som upphandlingar kan påverkas av överklaganden. Men det tror Anders Boivie kommer att ändras.
– Jag är helt övertygad om att teknikstrulen kommer att rätta till sig. Det finns diskussioner om att göra det svårare att överklaga offentliga upphandlingar och det kan stoppa utdragna processer, säger han.
I klassen för växlar med över 8000 anknytningar tog Vattenfall och Kalix Tele24 hem segern. Vattenfallväxeln hanteras av Kalix Tele24.
– Jag känner en otrolig stolthet över vårt samarbete och över engagemanget hos personalen på Kalix Tele24. Jag har varit med på medlyssningar flera gånger och är så imponerad av deras arbete, säger Maria Paris, kundansvarig på Vattenfall för facility management i Norden.
Dubbel för SLU
Dubbla priser blev det för Sveriges lantbruksiniversitet, SLU. De vann i kategorin för växlar med 1500 till 4000 anknytningar. Dessutom fick SLU-växelns Ellen Nyström ta emot pris som ”Ms First Impression”.
Västerbotten gjorde upp
I kategorin Kommunspecial dominerade Norrland, och särskilt Västerbotten stort. Två kommunväxlar från Västerbotten var nominerade: Bjurholm och Robertsfors. De ställdes mot en tredje kommun från de norra delarna av Sverige, Boden. Till slut visade det sig att Bjurholm tog segern. Även platschefen Kim Holmberg fick pris, som ”mr First Impression”.
Samtliga vinnare inom både växel- och kontaktcenterkategorierna finns i faktarutan till höger.
Här kan du läsa om samtliga nominerade.
Och de vann förra året.
Rättelse: I en tidigare version av texten stod det att Q-survey ringer 50 samtal till deltagande.
Fakta
Samtliga belönade (contact center)
Klass: BankNordnet Bank
Klass: Business to businessDHL Express
Klass: FörsäkringTrygg-Hansa Kundservice Personal Lines
Klass: Resor och transportÖresundstågens bokningssupport
Klass: MedborgarserviceUpplands-Bro kommun kundcenter
Klass: Miljö och energiBorås Elhandel
Klass: Handel och supportSvenska Postkodlotteriet
Klass: Upplysning och informationSvensk Travsport
Fakta
Samtliga belönade (växel)
Färre än 1500 anknytningarTelia HK/Coors
1500-4000 anknytningarSLU
4000-8000 anknytningarUppsala universitets växel
8000 eller fler anknytningarVattenfall AB/Kalix Tele24
KommunspecialBjurholms kommun
Undersökarnas prisMr ContactCenter: Staffan Brännstam, SystembolagetMs ContactCenter: Ida Dahlin, NordeaMr First Impression: Kim Holmberg, Umeå och dess kranskommunerMs First Impression: Ellen Nyström, SLU
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 26 januari 2015