Efter stämningen – mobiloperatören ger sin version

operatörer I början av juli meddelade Konsumentombudsmannen (KO) att man stämmer mobiloperatören Hallon för brister i sin kundtjänst. Nu, drygt två månader senare, har Hallon bemött stämningsansökan i ett offentligt uttalande – och de är inte eniga med myndigheten.

Efter stämningen – mobiloperatören ger sin version

Företaget felar i två avseenden, och ett av dessa handlar enligt KO om att mobiloperatören inte uppger något telefonnummer till kundservice på sin webbplats. Den kundservice som erbjuds sker istället via mail eller en chattbot som kan svara på frågor dygnet runt. KO skriver att “telefonnumret till Hallons kundservice systematiskt undanhålls”, vilket man menar kan öka risken för att kunden vilseleds.

Vidare menar KO att mobiloperatören därigenom försvårar för sina kunder vad gäller att agera och få hjälp. Dessutom ska tidigare nämnda chattbot uppge att Hallon inte har någon kundservice över telefon, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket.

Hallon menar å andra sidan att det inte finns någon juridisk grund för stämningen och hänvisar stolt till sitt goda betyg på omdömesplattformen Trustilpot, fyra av fem. Dessutom ska den tolkning av marknadsföringslagen och distansavtalslagen som KO gör strida mot EU-direktiv, menar Hallon

Bolaget menar därutöver att KO inte har erbjudit ett tillräckligt bra bemötande, genom att bland annat inte lämna svar på bolagets fråga om varför myndigheten i mars 2025 började hänvisa till marknadsföringslagen istället för distansavtalslagen, vilket enligt Hallon tidigare var fallet.

KO vill att de två punkterna, avsaknaden av telefonnummer och att chattboten förnekar att ett sådant finns, förenas med framåtsyftande vite. Det ska i sådana fall kunna dömas ut om företaget bryter mot punkterna i framtiden.

För tillfället väntar KO på svaromål från Hallon och därefter förväntas målet sättas ut till ett förberedelsesammanträde. Det berättar myndigheten för Techtidningen i ett mail.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.