– Gartner har guidat CIO:er och it-chefer på deras AI-resor i många år. År 2023 visade vi hur de skulle formulera sin AI-ambition, förra året förklarade vi hur de skulle hitta rätt tempo i racet om AI-resultat. I år kartlägger vi den rätta vägen för att gå all-in på AI-värde, sade Gabriela Vogel.
Enligt en ny global undersökning bland över 700 CIO:er kommer inget it-arbete (0 procent) utföras helt utan AI inom fem år. 75 procent förväntas utföras av människor som samarbetar med AI och 25 procent av AI helt på egen hand.
Det innebär i praktiken att AI går från att vara en teknikfråga, till en fråga om ledning –när alla kollegor inte längre är mänskliga.
Människor mindre redo än AI
Viktigast att inse, enligt Gartner, är alltså att AI inte bara handlar om teknik. Men många företag fokuserar fortfarande för ensidigt på tekniken och glömmer arbetskraften anser analytikerna.
På scen lade Gabriela Vogel och Rob O’Donohue fram en skarp lägesanalys: för få organisationer arbetar idag med kombon AI-beredskap och ”human readiness, alltså människoberedskap, på ett strukturerat sätt. Men nu är det hög tid.
– AI-beredskap innebär att AI kan hjälpa dig att hitta värde och möta specifika behov, medan “människoberedskap” handlar om att ha rätt arbetskraft och organisation på plats för att få ut värdet av AI, förtydligade Rob O´Donohue och slog fast att det sistnämnda är den största utmaningen.
Arbetskraften ska transformeras – inte ersättas
AI-diskussioner landar ofta i oron för att jobb ska försvinna, men Gartner ser positivt på framtiden. Analytikernas bedömning är att AI:s nettoeffekt på it-jobben är neutral fram till 2026, och att AI från och med 2028 skapar fler jobb än den slår ut.
Fokus bör därför ligga på transformation, inte nedskärningar.
– CIO:er bör börja omforma sin arbetsstyrka genom att hålla tillbaka nyanställningar – särskilt i roller med låg komplexitet – och styra talangen mot områden som skapar intäkter, konstaterar Gabriela Vogel.
Att skapa nytt värde kräver dock mer än effektivisering. Arbetskraften måste kunna arbeta med AI på helt nya sätt. Kompetensbehovet förändras snabbt.
Vissa färdigheter, som sammanfattning, informationssökning och översättning, tappar i betydelse, medan nya AI-relaterade förmågor växer fram.
– De här AI-färdigheterna är fundamentalt annorlunda: traditionella färdigheter handlade om att utföra uppgifter bättre. AI-färdigheter handlar om att göra dig bättre, som motivatör, tänkare och kommunikatör, påpekar Rob O’Donohue.
Gartner betonar att kompetensutveckling inte kan reduceras till utbildning. Analytikerna varnar också för att “överberoende” av AI-riskerar att utarma kärnkompetens över tid. Det är viktigt att testa medarbetarna regelbundet för att säkerställa att de upprätthåller sina färdigheter.
Gartners ramverk mäter AI-mognaden
För att hjälpa organisationer att utvärdera både tekniken och arbetskraften har Gartner utvecklat ett ”Positioning System”. Syftet är att avgöra om organisationen är tekniskt och mänskligt redo att leverera på sina AI-ambitioner. I kvadranten skiljer man på organisationer som är AI-redo eller människo-redo, varken eller, eller både och.
– Genom att följa Gartner Positioning System kan organisationer hitta, fånga och upprätthålla AI-värde, sade Vogel.
– AI skapar chockvågor som kan förvandla ett sjukhus till behandlingscenter eller bygga autonoma arbetsstyrkor. Men de största vinsterna kommer när du använder AI för att stärka kärnkompetensen eller lösa omöjliga problem.
Fakta
3 steg mot AI-mognad
Gartner lyfter fram tre avgörande dimensioner av AI-mognad: kostnader, tekniska förutsättningar och rätt leverantörsval.
1. Välj dina kostnader
33 procent av CIO:erna i Gartners studie i EMEA uppger att de går plus minus noll eller förlorar pengar på AI-investeringar. Varje inköpt AI-lösning innebär i snitt tio dolda kostnader, plus omställningskostnader för utbildning och förändringsledning. Organisationer måste därför aktivt analysera och välja vilka kostnader de vill bära.
2. Tekniska förutsättningar
Vissa AI-förmågor är mogna, till exempel sök, innehålls- och kodgenerering och summering. AI-noggrannhet och AI-agenter är det inte riktigt än. Gartner rekommenderar ett skifte från konversationella botar till beslutsfattande, expertbaserade AI-agenter.
3. Rätt leverantörsval
Hyperscalers lämpar sig för breda utrullningar. Startups passar bäst för branschspecifika lösningar. Forskningsbolag erbjuder snabb innovation men saknar ofta skalan för företagskritiska implementationer.
Gartner understryker att varje AI-beslut också är ett suveränitetsbeslut.
publicerad 11 november 2025