Konversationell ai och chattbotar växer snabbt i popularitet i kontaktcentervärlden, men det finns fortfarande många kunder som blir frustrerade när de ska kommunicera med en chattbot.
Här är orsakerna till att en del kunder ogillar chattbotar
kontaktcenter Företaget Cyara tipsar om vanliga källor till ai-frustration och hur du åtgärdar dem.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Företaget Cyara, som erbjuder testverktyg för bland annat chattbotar och kontaktcenterplattformar, konstaterar att en majoritet av kunderna anser att chattbotar har bidragit till att höja deras förväntningar på kundservice. Men det förutsätter givetvis att tekniken används på rätt sätt och att chattboten fungerar som det är tänkt.
Enligt Cyara är det här de vanligaste problemen med chattbotar i dag:
- Misslyckas med att besvara enkla frågeställningar.
- Kunden skickas vidare till en mänsklig agent och tvingas upprepa information.
- Tidsödande att använda sig av chattboten.
- Konversationen känns opersonlig.
- Konversationen var inte relevant för det aktuella ärendet.
Som tur är kommer Cyara även med rekommendationer om hur ni lyckas undvika problemen med kunder som blir frustrerade efter att ha kommunicerat med en chattbot, vilket CX Today rapporterar om.
Cyara rekommenderar att man ser till att kvalitetssäkra chattbot-installationen, gärna med hjälp av automatiserade testverktyg, även om det i dagsläget är få leverantörer som kan tillhandahålla dessa. Många chattbot-plattformar har dock inbyggd funktionalitet för att mäta och utvärdera hur väl installationen levererar. Manuell testning av chattboten kan vara mycket tidsödande, men kan vara en möjlig väg att gå om man vill undvika frustrerade kunder.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se