Stor intervju med Avanzas cto: ”Vår produkt är tech”

IT Sedan förra sommaren är Fredrik Broman cto på Avanza. Vi har träffat honom och pratat om hans väg in i it-branschen, bakgrunden på bolag som Klarna och Tink samt framtidsplanerna för Sveriges största nätmäklare.

Stor intervju med Avanzas cto: ”Vår produkt är tech”
Fredrik Broman, foto: Peter Knutsson

Det är svårt att peka ut den exakta startpunkten för it-boomen – men frågan är om inte 1996 var året när utvecklingen tog fart på riktigt. Året efter att Microsofts ikoniska operativsystem Windows 95 såg dagens ljus för första gången var också året som antalet webbplatser på internet passerade 100 000, den första versionen av Java lanserades samt året som både Hotmail och ICQ skapades.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Samma år klev Fredrik Broman ut genom dörrarna på KTH som färdig civilingenjör med inriktning datavetenskap. Första arbetsgivaren blev ett av dåtidens hetaste svenska it-konsultbolag, AU System.

– Det var verkligen då någonstans som it-hypen drog igång på allvar och det var ett himla ös. I början arbetade jag med system för att hantera SIM-kort. Ett programmeringsjobb, där jag skickade bits och bytes till SIM-kortet för att få det att bete sig som jag ville. Men jag lärde mig otroligt mycket under åren där och fick hoppa runt i många olika roller.

Fakta

Fakta: Fredrik Broman

År i branschen: 29

Om jag inte jobbade med it hade jag: Kanske försökt satsa mer på musiken.

På fritiden: Familjen, gymmet och landstället.

Det bästa med mitt jobb: Människorna och kulturen på Avanza. Man brinner verkligen för att hjälpa kunderna bli bättre sparare.

Men efter elva år i telekombranschen – var det dags att testa någonting nytt. Först hos betalväxelbolaget Netgiro och två år senare fick Fredrik Broman sitt första cto-jobb hos nätmäklaren Aktieinvest.

– De hade väl på många sätt samma affärsidé som Avanza, fast i mycket mindre skala. Det var inte givet från början att det skulle bli finans men jag upptäckte snabbt att det var en spännande bransch att vara i med både rolig affär och intressanta tekniska utmaningar.

Var det ett stort steg att bli cto?

– Både ja och nej. Jag hade jobbat i ledningsgrupp tidigare så den biten var inte ny och Aktieinvest var ett väldigt litet bolag. Vi var 30-35 pers på hela firman så cto betydde ju egentligen ansvarig för it. Så jag gjorde ju allt ifrån att dra sladdar på kontoret till att fundera på hur produkten skulle utvecklas framåt.

”Skarpt leveransfokus, kunden i centrum och en väldigt teknikintresserad organisation ”

Efter fem år på Aktieinvest tog Fredrik Broman 2014 steget över till Klarna, och även om bolaget vid den tidpunkten inte var i närheten av att vara lika stort som idag så var det ändå Fredrik Bromans ditintills största arbetsgivare.

– Klarna är väldigt duktiga på att rekrytera rätt folk och de förstår vikten av att ha rätt personer på rätt plats. Sedan är de också otroligt vassa på att alltid ha fokus på kundnytta och leverans. Det handlar både om att se till att leverera verklig kundnytta i allt du gör och att alltid ligga i framkant tekniskt.

Nästa steg blev Nexus, som specialiserar sig på identitets- och säkerhetslösningar för företag och organisationer genom produkter och tjänster kring bland annat identitets- och åtkomsthantering, digitala certifikat och IoT-säkerhet.

– Ett superkul bolag med en väldigt spännande affärsmodell. Jag var där i knappt två år och trivdes jättebra men sedan blev man uppköpta av en större spelare. Det blev ett lite annat bolag och det var kanske inte riktigt det jag ville göra, så jag hamnade på Tink istället.

Vad tar du med dig från tiden på Tink?

– Det finns många beröringspunkter med Klarna. Skarpt leveransfokus, kunden i centrum, mycket duktiga människor och en väldigt teknikintresserad organisation.

”Finns en stor förståelse för teknikens betydelse hela vägen uppifrån”

2021 blev Tink uppköpta av betalningsjätten Visa och det hade också stora effekter på verksamheten.

– Jag hade aldrig förut sett en så otroligt ambitiös cybersäkerhetsagenda. Det var extremt lärorikt att se hur en så stor organisation arbetar med säkerhet, alltifrån vilka typer av policys man har på plats till vilken typ av verktyg man använder.

– Säkerhet togs verkligen på allvar och var i kärnan i precis alla processer. Cybersäkerhet handlar ju inte bara om teknik och utan också väldigt mycket om hur och vad människor gör i vardagen.

I augusti 2024 utsågs Fredrik Broman till ny cto på Avanza.

– Jag såg annonsen poppa upp på Linkedin och så tog det typ tre minuter för mig att trycka på ansök. Avanza är en otrolig framgångssaga. Det finns ingen sparmarknad i Europa som är så utmanande och tuff som den svenska och på den är Avanza störst. Att få vara en del av det var och är förstås väldigt lockande.

Avanzas digitaliseringsresa ser lite annorlunda ut än den gör för de traditionella storbankerna eftersom hela grundidén för banken var att vara digital.

– Vi kan jobba mycket mer hypotes- och testdrivet eftersom hela upplevelsen är digital. Vi har en modern produktutvecklingsorganisation som har fokus på kundnytta och affärsvärde samt är vana att arbeta datadrivet på ett sätt som jag tror är svårt att göra på en traditionell bank där man har många andra parametrar att hantera.

– Och det finns en stor förståelse för teknikens betydelse hela vägen uppifrån. Vår produkt är ju tech.

”Vi kan inte bara testa oss fram hur som helst”

Efter många år med egen drift i egna serverhallar aviserade nätmäklaren i fjol att bolaget ska upp i molnet. 

– Vi har ett projekt i gång att migrera över helt till molnarkitektur men det kommer ta lång tid. Utmaningen är ju inte bara att ta det man har idag och flytta till molnet, det skulle ju gå ganska fort – men då får du inte särskilt stora nytta av molnresan. 

– Det viktiga är att bygga en bra basplatta och migrera funktionalitet på ett sådant sätt att man får tillgång till alla de fördelar som molnet kommer med. Det kommer ta år, men det är okej. Det är viktigare att vi får ut effekter vi vill ha av molnresan än att den går snabbt.

Som de flesta bolag ägnar Avanza nu mycket fokus och tid åt AI-frågan.

– Hittills har vi mest ett internt fokus och på att använda verktyg som gör oss smartare och mer effektiva. Det är klart AI kommer ha påverkan på produkterbjudandet framåt också men där har vi mest börjat nosa på området.

– Vi är i en undersökande fas för att förstå hur vi kan göra det här på ett bra sätt. Alltifrån vilken typ av tjänster som AI kan möjliggöra till vilken typ av gränssnitt som vi kommer ha för att kunna erbjuda AI-stödda tjänster framöver. Men sedan är vi också verksamma i en förtroendebransch, som dessutom innebär stora regulatoriska krav så vi kan inte bara testa oss fram hur som helst.

Cto:n ser två stora skillnader mellan AI-utvecklingen och andra teknikskiften. 

– Dels att det går så fort. Om du jämför med när internet kom eller när molnet introducerades så var det förändringar som började ganska smått och där vi hann diskutera  i ganska många år innan de hade reell effekt.

Den andra skillnaden är hur brett tekniken används.

– Både internet och molnteknologin var ju initialt mer inriktade på ingenjörer. Det är bra tech som vi kan använda för att bygga bättre produkter. AI kan man ju sätta direkt i händerna på verksamheten och säga ”Här har ni ett nytt verktyg för att lösa era problem”.

Hur gör du själv för att hänga med i AI-utvecklingen?

– Jobbar du i en organisation som är intresserad av tech så får du chansen att höra om grejer ganska tidigt så jag får mycket gratis där. För mig är det också jätteviktigt att vara hands on. Det är inte så att jag sitter och knackar kod alla kvällar men även om du arbetar på en strategisk nivå är det detaljerna som spelar roll och därför behöver du också faktiskt förstå vad du fattar beslut om.

”När vi lanserar någonting behöver det vara snäppet vassare än vad andra lanserar”

En av flera nycklar i framgångssagan Avanza har tveklöst varit gränssnittet och UX-upplevelsen.

– Vi satsar väldigt mycket på designers och skribenter, men också på kodarfronten. Vi analyserar alltid effekter av eventuella förändringar. När vi gör någonting, får det avsedd effekt eller blir det så att kunderna hanterar det här på ett sätt som vi inte hade förstått eller tänkt från början?

– Sen är det ju en utmaning att när man över tid bygger på funktionalitet, hur behåller vi någonting intuitivt och användarvänligt när komplexiteten de facto ökar i termer av vad man kan göra på sajten? Det är så klart en utmaning.

Avanzas ledord har sedan starten 1999 varit billigare, bättre och enklare. Det ställer krav på tekniksidan.

– Det innebär att vi alltid ska hålla trösklarna och friktionen låg och att vi ska vara bättre än konkurrenterna på det vi gör. När vi lanserar någonting behöver det vara snäppet vassare än vad andra lanserar och ska ske på ett sätt där kunden upplever att den får bättre värde hos oss än någon annan.

Är det lätt att hitta folk med rätt kompetens?
– Det är aldrig lätt, men Avanza har en fördel av det starka varumärket. Det är lite lättare här än det kanske varit på andra ställen jag varit men det är aldrig lätt. I synnerhet inte säkerhetsfolk eller om du ska rekrytera till mer seniora roller.

Avanzas starka varumärke gör ju också att man får en större måltavla, inte minst i form av angrepp utifrån.

– Vi har ett väldigt bra cybersäkerhetsteam med starka förmågor att hjälpa organisationen. Det viktigaste är att få in i tänket i hela verksamhetens dagliga arbete och i alla processer.

Hotlandskapet förändras ständigt och angriparna förfinar sina metoder med hjälp av nya tekniska verktyg.

– Vi försöker jobba både scenariebaserat och riskbaserat. Vi tänker hela tiden på vilka nya hot som finns och hur exponerade vi är mot en eventuell risk.

Att hela tiden ha Avanza-sajten uppe är av yttersta vikt. Samtidigt drabbas alla då och då av driftstörningar

– Även här är effektiva processer a och o. När det går snett ska vi fånga upp det tillräckligt snabbt och förhoppningsvis kunna släcka branden direkt. Lärandet efteråt är det absolut viktigaste. Vad gör vi på kort sikt för att det inte ska hända igen och på lång sikt för att bygga bort problemen?

– It-system är lite som en levande organism. När du bygger på infrastrukturen med nya komponenter och ny logik så förändras ju också beetenderna vilket gör att du hela tiden måste vara medveten om vilka risker du har i dina processer. Om säkerhet är vår absolut viktigaste prio så är upptid prio två.

Avanza ställer stora krav på sina teknologipartner. Inte minst när det gäller långsiktighet.

– Vi vill ha teknologipartners som inte bara löser lokala problem här och nu utan vill hitta partners som faktiskt kan hjälpa vår affär över tid. Sen vill vi ha partners som har ett liknande tänk som vi när det kommer till användarvänlighet för att de ska kunna stötta oss på rätt sätt.

Och när det gäller teknikval?

– Tar vi in någon ny teknik så ska den på ett påtagligt sätt göra vår vardag enklare och snabbare. Det ska vara teknik som sänker friktionen för våra medarbetare. Den interna användarupplevelsen är oerhört viktig.

Fakta

Fredrik Bromans tre karriärtips

1. Sök till dig till organisationer och bolag därifrån andra vill rekrytera. Du vill jobba på ett ställe som är kända för att satsa på sin personal och som är bra på att lyfta människor.

2. Fundera på vilka problem din chef sitter med och lös dem. 

Dels sätter du dig in i hur rollen som chef är och dessutom är det ofta ett bra sätt att få exponering uppåt för att du är en bra problemlösare. 

3. Fokusera på impact.

Se till att lägga din tid på saker som verkligen gör skillnad för verksamheten.

Likt många andra bolag tittar Avanza på att försöka konsolidera antalet teknologipartners och kanske framförallt antalet applikationer.

– Det är ju en trend som är stark överallt. Molnleverantörerna har drivit på utvecklingen genom att själva vara duktiga på att leverera en bred basplatta av teknologier som hänger ihop och är enkla att konsumera.

– Sedan är det också en trend att vi och många med oss tittar på hur vi kan använda oss av partnermarknaden nu för att få färre rörliga delar att hålla reda på.

Vad är den stora skillnaden med att vara cto idag jämfört med när du fick ditt första cto-jobb?

– Då var min roll mer operativ och jag hanterade allt, både högt och lågt. Nu handlar min roll mycket mer om att ge rätt förutsättningar för att göra tech-organisationen framgångsrik.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.