För tredje året undersöker kundmötesföretaget Custitude kvaliteten på kundmötet i retailbranschen. Totalindex för varje företag utgår från tre delar:
Kedjorna som är bäst på kundmötet
kontaktcenter Custitude listar de 10 butikskedjorna som är bäst i Sverige på kundmöten. Dessutom visar deras Kundmötesbarometer att kundmötet har blivit sämre – men att nöjesshopparen är tillbaka igen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Välkomnande.
Proaktivitet.
Relationsbyggande.
Undersökningen har enbart mätt kundupplevelsen i fysiska butiker. Det visar sig bland annat att nästan varannan kund (45 procent) lämnade butiken utan att ha haft kontakt med en säljare, en siffra som har gått ner sedan 2021 då den låg på 40 procent.
Alla branscher tappar
Totalresultatet för retail har minskat från 49 procent 2022 till 47 procent 2023. Minskningarna gäller alla områden i kundmötet, och även om skillnaden kan tyckas liten konstaterar Custitude att den pekar åt fel håll med tanke på hur viktigt bemötandet av kunden är.
När branschernas totalindex rankas visar det sig nästan alla branschindex har minskat. Men de branscher som har tappat mest är skönhet, hår, hälsa och apotek, samt byggvaror och bostadsunderhåll. Även kläder, skor och accessoarer har upplevt ett tapp.
Bästa branschbetyget får hemelektronik och telekom. Där ligger totalindex på 67 procent, med årets kedjevinnare Elon i topp. tycks ha filat på kundmötet.
Kedjornas 10-i-topp 2023:
Elon 85% (76%)
Dressman 79% (72%)
Rituals 76% (87%)
Ur & Penn 74% (uppgift saknas)
Kjell & Company 72% (78%)
Arken zoo 71% (71%)
Byggmax 71% (uppgift saknas)
Intersport 69% (65%)
Kicks 66% (67%)
The Body shop 64% (90%)
Procenttal visar totalindex 2023 (totalindex 2022 inom parentes)
De butiker som får höga totalresultat lyckas med:
Ta kontakt med kunderna
Skapa en välkomnande känsla
Visa sin kompetens
Säljarna upplevs som varma
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se