Kedjorna som är bäst på kundmötet

kontaktcenter Custitude listar de 10 butikskedjorna som är bäst i Sverige på kundmöten. Dessutom visar deras Kundmötesbarometer att kundmötet har blivit sämre – men att nöjesshopparen är tillbaka igen.

Kedjorna som är bäst på kundmötet

För tredje året undersöker kundmötesföretaget Custitude kvaliteten på kundmötet i retailbranschen. Totalindex för varje företag utgår från tre delar:

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Välkomnande.

Proaktivitet.

Relationsbyggande.

Undersökningen har enbart mätt kundupplevelsen i fysiska butiker. Det visar sig bland annat att nästan varannan kund (45 procent) lämnade butiken utan att ha haft kontakt med en säljare, en siffra som har gått ner sedan 2021 då den låg på 40 procent.

Alla branscher tappar

Totalresultatet för retail har minskat från 49 procent 2022 till 47 procent 2023. Minskningarna gäller alla områden i kundmötet, och även om skillnaden kan tyckas liten konstaterar Custitude att den pekar åt fel håll med tanke på hur viktigt bemötandet av kunden är.

När branschernas totalindex rankas visar det sig nästan alla branschindex har minskat. Men de branscher som har tappat mest är skönhet, hår, hälsa och apotek, samt byggvaror och bostadsunderhåll. Även kläder, skor och accessoarer har upplevt ett tapp.

Bästa branschbetyget får hemelektronik och telekom. Där ligger totalindex på 67 procent, med årets kedjevinnare Elon i topp. tycks ha filat på kundmötet.

Kedjornas 10-i-topp 2023:

Elon 85% (76%)

Dressman 79% (72%)

Rituals 76% (87%)

Ur & Penn 74% (uppgift saknas)

Kjell & Company 72% (78%)

Arken zoo 71% (71%)

Byggmax 71% (uppgift saknas)

Intersport 69% (65%)

Kicks 66% (67%)

The Body shop 64% (90%)

Procenttal visar totalindex 2023 (totalindex 2022 inom parentes)

De butiker som får höga totalresultat lyckas med:

Ta kontakt med kunderna

Skapa en välkomnande känsla

Visa sin kompetens

Säljarna upplevs som varma

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.