Vi är både närmre och längre bort från våra kunder än någonsin förut. Hur hanterar man den typen av komplexitet, och ett outsinligt konkurrensflöde, i säkrandet av kundnöjdheten? Och vad kan man göra för att lyfta kundfokus högre upp på ledningens prioriteringslista? Enligt Helén Rigamonti är svaret på alla dessa frågor långsiktighet.
Så höjer du kundnöjdheten – oavsett bransch
kontaktcenter Dagens kundlandskap är radikalt annorlunda mot för bara ett par decennier sedan. Så också våra möjligheter att möta de växande kundkraven. Cx-experten Helén Rigamonti lyfter två nygamla modeller som kan användas för att säkra hållbara kundrelationer.

Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Techtidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Man hinner sällan sätta sig ner och fundera på hur kundbehoven faktiskt ser ut. Här är exempelvis Kano-modellen ett väldigt bra ramverk att utgå från och som är förhållandevis tidlöst, säger hon.
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
