Lågt pris – hög kostnad

På åttiotalet handlade telefrågan om teknik – om vilken telefonväxel man skulle välja – och företagets teleansvariga kunde en massa om kort, programreleaser och korskoppling. I början av det årtiondet fanns som bekant bara en aktör och utbudet var inte särskilt stort. Nu kretsar frågan om affärsmodeller, tjänsteinnehåll, abonnemang och servicenivåer och antalet leverantörer inom produkter och tjänster är oändligt. Vilket ställer nya krav på de som ansvarar för frågan.

Om man vill vara elak kan man säga att vi gått från tekniktrassel till avtalstrassel. För trassligt är det på många håll. Få är de organisationer som hunnit med tankemässigt i den snabba utvecklingen och konsekvensen blir att många tittar på fel saker när de ska upphandla telekomtjänster. Ett tydligt exempel är priset, som många gånger får för stort fokus.

När vi köper produkter är priset viktigt, men i och med att vi gör affärer på ett annat sätt är det dags att adressera kostnaderna. För trots att priserna på teletjänsterna är lägre än någonsin, så är kostnaderna högre än någonsin.

Det finns en naturlag när det gäller mogna produkter och tjänster. De genomgår en naturlig priserosion. Därför är det viktigt att få till flexibilitet i avtalen så att man inte missar möjligheterna vad gäller prisutveckling och nya intressanta erbjudanden.

Tyvärr ser vi ofta att kravställningar bygger på hur vi har det idag – inte på hur vi borde ha det. Att konservera befintliga lösningar där vi missar möjligheter kan bli förödande. I grunden behövs en robust strategi med tydlig riktning för hur det ska se ut framåt.

Inom telekomområdet har vi traditionellt köpt lösningar och tjänster av en operatör. Men i en värld där molntjänster och appar är det viktigaste öppnas nya möjligheter med andra aktörer. Det innebär att vi behöver lämna stuprören och göra affärer och avtal på en annan ledd. Egentligen är det enkelt: Om vi gör en förflyttning från telefoni till kommunikation så behövs nya paketeringar och vi behöver tänka på vilket affärsfokus de leverantörer vi pratar med har.

Sensmoralen i detta är nog ganska uppenbar. Det gäller att göra bra affärer, se helheten och fokusera på rätt saker. För ett lågt pris kan mycket väl bli en dyr affär.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.