Märkning ska skydda från oseriös försäljning

Telefoni Branschorganisationen Kontakta inför en ny märkning för etiska kundkontakter. Med dess hjälp ska man skydda konsumenter från oseriös försäljning.

Märkning ska skydda från oseriös försäljning

Det finns ett problem med oseriösa telefonförsäljare som lurar eller pressar konsumenter in i avtal de inte vill ingå. Det är ett fåtal företag som förstör för alla andra och vi vill bidra till att få bort dem från marknaden. Märkningen Trygg Kundkontakt ska öka konsumenternas trygghet och göra det enklare att veta att ett företag är seriöst, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta.

Medlemsföretag som lever upp till organisationens etiska riktlinjer får märkningen. De som däremot inte lever upp till de satta riktlinjerna utesluts.

Märkningen ska säkerställa att företag följer föreningens stadgar, svensk lag, praxis och god sed i kontakt med konsumenter och i allmänhet i verksamheten. Det ska också ställas krav på god arbetsmiljö för personalen. Medlemsföretagen ska bekräfta att de följer detta i en självdeklaration som ska granskas av Kontakta.

Organisationen lanserade nyligen ett utbildningsprogram, för att säkerställa kunskaper kring etisk försäljning.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.