Precis som många andra kämpar telekombranschen med att hålla sig attraktiv. Att få de bästa att välja industrin – och sedan behålla sina talanger. Men det är inte lätt med tanke på att alla har samma utmaning.
– Jag ska säga att det är en utmaning att rekrytera och det är inte specifikt för Tre. Därför är ditt nätverk är viktigt och det gör att cheferna verkligen är nyckelpersoner i att locka talanger. Majoriteten av de rekryteringar jag gör – är på rekommendation och min upplevelse är att ledarskapsfrågan är otroligt viktig, säger Matylda Lovenvall, Produkt och Marknadschef på Tre.
Med det menar Matylda att dagens arbetsmarknad är mycket på arbetstagarens villkor. De som är ambitiösa byter inte bara jobb för att man är uttråkad på sitt gamla – utan för vad det nya kan erbjuda. Numera handlar det inte enbart om lön och titel längre – utan lika mycket, om inte mer, kultur och klimat.
– Min upplevelse är att många vill ha en transparent dialog, möjligheter samt en öppen chef. Många säger att de vill ha feedback och närhet från chefen – något som är centralt i mitt ledarskap. En chef som är tillåtande och vars ledarroll är delegerande är det som efterfrågas.
På Tre har man därför, utöver ett kreativt kontor, även sett till att kulturen speglar detta. Vi strävar efter få till en så platt och tröskellös organisation som möjligt.
– Det är ingen nackdel att som chef ha bra relation med sina medarbetare och det är i min mening inte produktivt att skapa hierarkier och rädsla i arbetet. Vis av fler år i ledande position kan jag säg att bra relation leder till en bättre arbetskultur och attmedarbetare blir mer benägna att leverera arbetsresultat.
Och de här är enligt Matylda viktigt att visa upp – för nöjda medarbetare är bra ambassadörer.
– Som företag behöver man jobba med sitt märke och sin ledarstil. Inom Tre vet alla att det inte är vår kultur att peka ut syndabockar och alla mina medarbetare vet att jag står bakom dem, säger Matylda Lovenvall.
5 Talanger att hålla koll på
Binan Alattar
Ansvarig för Tre Sveriges retail-affär (tidigare Tele2, Academic Work)
Varför: Han sticker ut för att han har en extremt stor relationsbyggande förmåga. Ingen klängig ”bilförsäljare” utan jobbar med värme, vilket skapar förtroende. Han har en av våra tyngsta säljroller då hans team inte sitter direkt med slutkunden. Sedan han kom in har vår försäljningskurva exploderat.
––––––––––––––––––––––––––––––
Annika Rodling
Föräldraledig på marknadsdelen på Tre Sverige (tidigare Bounce, DI)
Varför: Hon har en kommersiell bred och hög kreativ höjd i kombination med säljbakgrund. Får med sig folk och är samtidigt prestigelös. Det är värdefullt.
––––––––––––––––––––––––––––––
Louise Lidström
Chef för produkt och affärsutveckling på Viasat (tidigare Tre, Tele2, Telia)
Varför: Kommersiell styrka och mycket bra kreatör. Hon kan inte bara marknadsföring utan förstår hur man vänder och vrider på telekom, som annars faktiskt kan vara ganska enformigt. En ung kvinna som gick management trainee-program här hos oss
––––––––––––––––––––––––––––––
Maria Geijer
Marknadschef Mediafy (tidigare Telia, Tele2)
Varför: Maria har (tillfälligt) lämnat Telekom men har en enorm kommersiell styrka i kombination med strategisk höjd och står bakom många lyckade lanseringar.
––––––––––––––––––––––––––––––
Vanessa Kuslap
Produktchef B2B Tre Sverige (tidigare H&M, DNB)
Varför: Stark analytiker med stor CRM-kunskap som gått över till Produktchef. Jag såg att hon har en väldigt stor kommersiell bredd med ett bra helikopterperspektiv på hur vi ska driva en affär. Särskilt utifrån kundens synvinkel: Hon är relativt okänd, men sedan hon började har hon ”blown us away” här på Tre.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se