I fjol gjorde Microsoft det tydligt att man vill bli en viktig spelare på kontaktcentermarknaden och det var första gången man medverkade i Techtidningens årliga kartläggning av kontaktcenterplattformar på marknaden i Sverige.
Microsoft: ”Snabb tillväxt för vår kontaktcenterplattform”
kontaktcenter Mjukvarujätten uppger att intresset är stort för Dynamics 365 Contact Center och har planer på att lansera AI-agenter.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Microsoft ser redan en snabbt tillväxt för sin CCaaS-plattform Dynamics 365/Azure Contact Center, vilket CX Today rapporterar om. Flera stora företagskunder ska ha börjat använda sig av plattformen, men man vill inte avslöja hur många kunder som använder sig av den i dagsläget.
Microsoft har även börjat använda sig av kontaktcenterplattformen i sin egen interna verksamhet, detta efter att ha lämnat en annan molnbaserad kontaktcenterplattform.
– Jag tror att vi kommer att se en snabb tillväxt och intresset från kunderna är verkligen stort. Vi har kunnat visa upp flera exempel från vårt eget globala kundserviceteam, säger Rob Smithson, som är chef för företagsapplikationer på Microsoft i Storbritannien.
En styrka i Microsofts erbjudande är att man redan är en stor aktör på CRM-marknaden med Dynamics 365 och att det därmed skulle vara enkelt att locka över dessa befintliga kunder till den nya kontaktcenterplattformen. Men enligt uppgifter i CX Today lyckas Microsoft även knyta till sig kunder som använder konkurrerande CRM-lösningar, som Salesforce och Zendesk.
Dessutom har Microsoft lyckats nå ut till många olika branscher och en anledning till detta ska vara att man ses som en ledare inom utvecklingen av generativ artificiell intelligens. Företagets kontaktcenterplattform kommer framöver att förses med AI-agenter som kunderna själva kan skräddarsy i Copilot Studio. Men Microsoft kommer också att erbjuda färdiga agenter som kan hantera flera olika språk och hjälpa till inom försäljning, kundservice och ekonomifrågor.