De kan stoltserar med kunder som Ernst & Young (se länkad artikel), Handelsbanken, SSAB och Fritidsresor.
Ta kontrollen
Peter Hensdal menar att mejl, kalender och kontakter i mobilen börjar tas för givet bland stora grupper av företagsanvändare. Samtidigt sitter it- och telefoniavdelningar och våndas med att få på plats fungerande policys och ta kontroll över kostnaderna.
– När företagen bygger roi-kalkyler så är mobile device management, säkerhet och kostnadskontroll nyckelkomponenter, säger Peter Hensdal, som hävdar att det försvinner 30 minuter i månaden i ”strultid” per mobil användare.
Excitor har byggt in mycket av administrationsverktyg sin mobila e-postlösning DME. Det gör exempelvis att personalen i helpdesk mycket snabbare kan komma åt problemen.
Fjäder i hatten
Tidigare har IDC och Forrester uppmärksammat Excitor som en snabbväxande utmanare inom mobil e-post för företag. Att de nu blir en av åtta som listas i Gartners magiska kvadrant är ytterligare en viktig fjäder i hatten, som ger draghjälp på en stentuff marknad med mellan 30 och 40 konkurrerande bolag.
De tre ledande bolagen är RIM, Microsoft och Sybase iAnywhere. Excitor är nya bland nischspelarna, där även Common Time och Notify Technology har placerats.
En av Excitors styrkor är enligt Gartner den snabba tillväxten kombinerad med ganska bra finansiella resultat. Man gillar också DME-produktens rika pim-funktionalitet och möjligheter att integras i en it-miljö, med säkerhet, administration och exempelvis lastbalansering. Prissättningen är tydlig och kunderna i norra Europa är inte bara stora utan har även stora installationer.
Nå större grupper
Bland svagheterna nämns den begränsade geografiska närvaron. Excitor finns idag i Danmark, Sverige, England och Holland. Stödet för andra mobila applikationer än e-post är svagt. Dessutom försöker Excitor genom att ge sig in i enterprise-segmentet utmana fem stora aktörer: RIM, Motorola Good, Nokia, Sybase och Microsoft.
Excitors färska initiativ att sälja DME-mjukvaran som en tjänst via partners kommer också att utmanas starkt av Microsofts och Googles stora planer för nätbaserade tjänster.
– Visst, konkurrensen tätnar. Men vi står väl rustade, säger Peter Hensdal.
Han pekar på en av Excitors andra styrkor, att lösningen stödjer de flesta mobilmodellerna. Man behöver inte byta till avancerade smartphones för att få all funktionalitet. Den finns med även i de enklare mobiler som bara kan hantera en java-klient.
– Det är inte bara en begränsad grupp i företagen som behöver de här mobila tjänsterna. Vi menar att det i många fall handlar om 60–70 procent av de anställda, säger Peter Hensdal och tillägger:
– Standardisering av mobilparkerna behövs, men med ett antal alternativ för användarna att välja mellan. Varken Microsoft eller RIM kommer att nå mobilt världsherravälde!
Fakta
Ledare och utmanare
Gartners rapport ”Magic Quadrant for Enterprise Wireless E-mail Software Market” är en utvärdering av leverantörernas förmåga att leverera och helheten i deras vision.
Det är en lång rad kriterier som styr vilka företag som inkluderas i den magiska fyrfältaren. Åtta företag har platsat den här gången.
De tre ledande företagen är RIM, Microsoft och Sybase iAnywhere. Motorola Good och Nokia Intellisync ligger strax efter.
De tre listade nischspelarna är Excitor, Common Time och Notify Technology.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se