Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Ai och inte minst generativ ai kan användas för att bygga lösningar för övervakning och analys av anomalier. Det är användbart eftersom telekomoperatörernas nätdrift är både komplex och omfattande. Komplexiteten ökar ytterligare när lönsamhetsaspekter ska beaktas. Det räcker inte att näten uppfyller satta KPI:er för nätkvalitet och fungerar tekniskt – driften måste även skötas på ett ekonomiskt lönsamt sätt. Det krävs analyser av de stora datamängder som genereras av telekomoperatörer för att lyckas.
För att realisera potentialen i generativ ai och andra ai-lösningar inom telekomsektorn måste flera utmaningar hanteras. Dessa omfattar tillgång till nödvändiga data för att bygga ai-modeller och göra analyser. Personlig integritet måste garanteras genom exempelvis anonymisering av kunddata vid analyser och säkerställande av datasäkerhet. Vidare krävs automatisering av den tekniska driften av nät med beaktande av tjänstekvalitet och lönsamhet. Och inte minst behöver rekrytering eller inhyrning av kompetens för att bygga ai-lösningar hanteras.
Stor potential på många olika områden
Att automatisera den tekniska driften av nät, med hänsyn till tjänstekvalitet och lönsamhet, är ett exempel på potentialen för generativ ai, andra typer av ai-lösningar och dataanalys inom telekomsektorn. Det finns även stor potential inom aktiviteter som behövs i andra branscher, såsom generering av programkod och syntetiska data för effektivare kundtjänst och riktad marknadsföring (below the line marketing).
Ambitionen att bygga öppna tekniska ekosystem är parallell med ansträngningarna att utveckla ai-lösningar. Öppna API:er och tekniska arkitekturer där de ihopkopplade komponenterna möjliggör skapandet av online-marknadsplatser, ”app stores”, för tredjepartsapplikationer som körs på operatörernas nät. Dessa öppna, standardiserade API:er och arkitekturer underlättar också byte av leverantörer av hårdvara, mjukvara och molntjänster.
Oavsett vilka aspekter som beaktas inom telekomsektorn så bör ai och dataanalys ses som centrala resurser inom alla delar av verksamheten framöver.
Mari Nilsson Björkman är globalt ansvarig för telekomlösningar på SAS Institute
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 12 juni 2024
av
Mari Nilsson Björkman, SAS Institute