Nu måste USA:s bredbandsleverantörer innehållsdeklarera sina tjänster

bredband FCC:s nya krav gör det enklare att jämföra olika operatörer när det gäller prestanda och prissättning.

Nu måste USA:s bredbandsleverantörer innehållsdeklarera sina tjänster

Konsumenter som står inför valet av bredbandsleverantör har många saker att ta ställning till, men nu vill amerikanska FCC, Federal communications commission, underlätta processen. Från och med den 10 april måste nämligen de flesta operatörer som levererar fast eller trådlös bredbandsanslutning förse kunderna med ett slags innehållsförteckning, som ska göra det enklare att jämföra olika leverantörer när det kommer till prissättning och prestanda.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Innehållsförteckningen liknar den som vi vanligtvis ser på matvaror och ska innehålla information om bland annat avtalslängd, överföringshastighet, introduktionsperiod, installationskostnad och eventuella hårdvarukostnader.

I dagsläget är det bredbandsleverantörer med fler än 100 000 abonnenter som omfattas av det nya kravet. Mindre operatörer har fram till den 10 oktober på sig att förse sina kunder med motsvarande information, både på sin webbplats och i eventuella fysiska butiker.

Fierce Network rapporterar att bland andra Google Fiber hade börjat förse sina kunder med innehållsdeklarationen redan före den 10 april. Vilken inverkan detta kommer att ha på den amerikanska bredbandsmarknaden återstår dock att se.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.