Det senaste räkenskapsåret var framgångsrikt för kontaktcenterleverantören Genesys. Under perioden den 1 februari 2023 till den 31 januari 2024 satte man ett nytt rekord och kunde visa upp en intäktsökning på 45 procent jämfört med föregående år för molnplattformen Genesys Cloud.
Rekordår för Genesys – intäkterna ökade 45 procent
kontaktcenter Kontaktcenterleverantören lockade 750 nya kunder under fjolåret och ser en stark efterfrågan på ai-baserade tjänster.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Leverantören har nu så kallade årliga återkommande intäkter (ARR) som uppgår till omkring 1,4 miljarder dollar.
Under räkenskapsårets avslutande kvartal slog den molnbaserade plattformen Genesys Cloud försäljningsrekord och leverantören ser att efterfrågan på ai-baserade, innovativa lösningar är mycket stark. Under årets tredje kvartal lanserade man exempelvis en förbättrad tjänst som använder generativ ai för att skapa automatiska sammanfattningar åt agenterna i kontaktcentret.
Under hela räkenskapsåret tillkom knappt 750 nya kunder enligt Genesys och användningen av ai-funktioner ökar snabbt. Användningen av digitala assistenter fyrfaldigades och användningen av röstbotar tredubblades.
Man fortsätter också att investera i forskning och utveckling. Sammanlagt 300 miljoner dollar avsattes till detta samtidigt som man öppnade ett nytt forskningscenter i Budapest.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se