Därför går Varberg all in på Teams-telefoni

telefoni Varberg var tidiga med att ersätta den gamla växeln med Skype. 2021 tog kommunen nästa steg och gick över till Microsoft Teams-telefoni. Vi har pratat med it-chefen Håkan Axelsson om resan som krävde omfattande förberedelser men också gett många fördelar.

Därför går Varberg all in på Teams-telefoni

Redan 2016 övergav Varbergs kommun sin traditionella växel för att istället satsa på Skype för företag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

 – Då var det mycket funktionaliteten som stod i centrum. Vi ville bland att det skulle vara enkelt att ringa en handläggare och att denne snabbt och smidigt skulle kunna dela skärm med inringaren, säger Håkan Axelsson, it-chef på Varbergs kommun.

 Skype kördes lokalt på 22 servrar fördelade på två datacenter i kommunen, och en person jobbade heltid med att drifta lösningen.

 – Sedan kom pandemin, och då började många använda Teams. Folk började undra vilket av verktygen man skulle använda för att ringa, skicka meddelanden och så vidare. Det blev ganska förvirrande för användarna. Dessutom hade vi kört servrarna så pass långt att vi stod inför ett beslut att antingen uppgradera Skype eller välja ett annat alternativ, säger Håkan Axelsson.

 Valet föll på det sistnämnda: att satsa på Microsoft Teams-telefoni. 

 –  Det var ingen enkel resa. Eftersom det helt och hållet är en molntjänst blev vi tvungna att göra en del grundarbete i form av gedigen risk- och konsekvensanalys samtidigt som vi jobbade tillsammans med dataskyddsombud och alla våra verksamheter. 

 Var det någon särskild funktionalitet som lockade i Teams?

 –  Nej, den stora funktionalitets-resan var när vi gick över till Skype. Teams-funktionaliteten är snarlik, och övergången gav bättre användargränsnitt och allmän kvalitet men det handlade framförallt om att göra det lättare för användarna. 

 I maj 2021 skedde övergången till Teams. 

– Det gick faktiskt väldigt smärtfritt. Vi startade ett team i Microsoft Teams där alla med fastnummer var deltagare. De frågor som ställdes i chatten och som vi trodde att vi skulle svara på besvarades av användare ute i verksamheterna istället. Alla var engagerade.

 Övergången har enligt it-chefen sparat kommunen en hel del pengar.

 – Det fanns många positiva ekonomiska effekter, men jag vill understryka att det inte var av besparingssyn som vi gjorde det här utan för att förenkla för användarna, försöka ligga i framkant och måna om säkerheten. Teams är en väldigt bra och smart lösning, men det finns så klart nackdelar också.

Vilka då?

 – Som jag ser det har Teams framförallt två nackdelar.  Den ena är att Microsoft har full kontroll över all funktionalitet, så det kan ju tillkomma eller försvinna saker utan att vi har en aning om det. 

 – Den andra saken är att vi har Teams-klienten installerad på våra telefoner, och våra medarbetare är vana vid att prata i Teams via telefonerna. Om det då ringer när man är i bilen så får man ju samtalet över datatrafiken vilket så klart svajar mycket mer än mobilnätet. 

 Det finns inte heller någon upptaget-ton.

 – Jag  tänker dock att inte ha en upptaget-ton kan ju ses som att vi tillhandahåller en bättre service. För att då kan man prata in det man vill ha sagt, få besked på ett annat sätt eller koppla upp sig mot telefonisterna i kontaktcentret. 

 – Men det är klart att man märker ibland att Teams är en väldigt amerikansk tjänst och i USA jobbar man på ett lite annat sätt än vad man gör i Europa och Skandinavien, hänvisning är exempelvis väldigt stort här men inte så stort där borta men överlag är vi otroligt nöjda med Teams.

Anslutit sig till Operator connect-lösningen

För drygt ett år sedan gick Varberg över till Tele2 och nu har kommunen också anslutit sig till  deras Operator Connect-lösning. Kommunen har drygt 4000 abonnemang, med 1000 fastnätsanslutningar och 3000 mobiltelefoner.

– Användarna märker ingen skillnad mellan operator connect och direct routing. När vi gick in i Skype en gång i tiden hade vi en specialbyggd funktion hos vår dåvarande operatör som hette nätcentrisk parallellringning, vilket innebar att det ringde i både Skype-klienten och i mobiltelefonen vilket ledde till mycket strul.

– När vi sedan startade upp med Teams hade vi mobilerna för sig och sedan fastnätsnumren kopplat mot Teams. I och med att vi hade klienterna i mobilerna spelade det ingen roll om det ringde ett mobilsamtal eller ett Teamssamtal. Men nu med operator connect kan vi om vi vill koppla ihop dem igen – eller ha det uppdelat, vilket ger valfrihet.

När Varberg 2021 tog steget över till Teams-telefoni var det som första kommun i Sverige, och än idag är kommunen ensamma om sin lösning. 

– Det finns en del skepsis ute bland kommuner och regioner. Många fastnar på rent juridiska saker fast ingenting har prövats i domstol. Då blir det bara tyckande och väldigt svårt att komma vidare i diskussionen. 

Men det finns också offentliga organisationer som visat stort intresse för Varbergs vägval.

– Vi har och har haft jättemycket kontakter med olika verksamheter runt om i landet. När jag var på Teamsdagen fick jag höra från en operatör att många vill ha Teams men ändå behålla den gamla växeln och då tror jag det blir väldigt bökigt.

 – Jag tror man måste ta steget, avveckla det gamla och säga ”Nu kör vi”, säger Håkan Axelsson.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.