Google: Här är 5 stora ai-trender 2025

AI Google Cloud har nu pekat ut fem stora ai-trender vi kommer få se mycket av 2025.

Google: Här är 5 stora ai-trender 2025

Från personliga rekommendationer på din mest använda streamingtjänst till ai-drivna agenter som hjälper dig att planera din vardag – artificiell intelligens förändrar redan våra liv. För företag är detta enligt Google bara början: År 2025 förväntas bli ett avgörande år där ai helt förändrar hur företag arbetar, konkurrerar och innoverar. Igår lanserade Google Cloud sin ai-trendrapport för 2025 – här är en sammanfattning av fem viktiga trender som enligt molnjätten kommer att forma framtidens arbetsplats.

1. Multimodal ai kommer att ge mer kontext

Multimodal ai bearbetar information från text, bilder, ljud och video. Det möjliggör mer intuitiva interaktioner och förbättrar precisionen i ai:s resultat avsevärt. Denna ”human-centric approach” till ai är avgörande för företag i en värld där dataflödet ständigt ökar. För finansinstitut kan detta exempelvis innebära att analysera marknadskommentarer i videor och ta hänsyn till icke-verbala signaler, såsom tonläge och ansiktsuttryck, tillsammans med yttrade ord för att få en mer nyanserad förståelse av marknadssentiment. För tillverkningsindustrin innebär detta att multimodal ai kan analysera sensordata, som ljud och vibrationer, för att proaktivt identifiera och hantera underhållsbehov.

2. Ai-agenter kommer att förenkla komplexa uppgifter

I takt med att ai-agenter blir allt vanligare inom företag, kommer de att kunna hantera mer komplexa arbetsflöden, automatisera affärsprocesser och ge utökat stöd till anställda. Föreställ dig kundtjänstagenter som ger support via flera kanaler – personligen, digitalt och på distans – där kundupplevelsen är konsekvent oavsett plattform. Ai-medarbetare kommer att effektivisera interna processer, medan kreativa ai:s kommer att förbättra design- och produktionsförmågor.

3. Interna sökmotorer kommer att ge anställda den kunskap de behöver

Interna sökmotorer för företag är inte längre begränsade till sökningar baserade på nyckelord. Anställda kommer nu att kunna använda bilder, ljud, video och konversationella uppmaningar för att snabbt få tillgång till och använda intern data. Finansinstitut kan skräddarsy interna kunskapsökningar efter specifika roller för sina anställda, medan detaljhandlare kan låta kunder hitta produkter genom bilder och ett naturligt språk. Inom hälso- och sjukvården kan ai skapa intuitiva sökningar som förstår komplex medicinsk terminologi.

– Det som gör interna sökmotorer så intressanta är hur de förenklar samspelet mellan människa och teknik. Tränade med företagets interna kunskap blir de experter som ger snabba svar med otrolig precision. Det är som att kommunicera med någon som har fullständig kunskap om hela intranätet och kan ge ett direkt och relevant svar. Det gör att anställda snabbt får tillgång till rätt kunskap, utan att behöva filtrera bort irrelevant information. Detta är en kostnadseffektiv lösning som sparar både anställdas tid och resurser, och ökar företags effektivitet, säger Ted Schönbeck, Nordic CTO, Google Cloud och en av talarna på Telekom idag:s konferens Connect25

4. Ai-drivna kundupplevelser kommer att bli ännu bättre

Ai-drivna lösningar omvandlar kundupplevelsen genom att förutse kundernas behov och hjälpa företag att hålla en nära kontakt med sina kunder. Detta leder till ökade intäkter, förbättrad effektivitet och stärkt varumärkeslojalitet. Föreställ dig personliga rekommendationer och ai-förbättrade sökningar som förstår kundens avsikter. Inom detaljhandeln kommer ai att skapa skräddarsydda shoppingupplevelser och erbjuda kundsupport över alla kanaler – online, i butik eller via mobil. Tillverkare kommer att använda ai för att optimera produktion och förbättra kundservicen.

5. Ai kommer att stärka säkerhetssystem

År 2025 förväntas ai spela en avgörande roll i att stärka säkerhetssystem, identifiera och bekämpa hot, automatisera manuella säkerhetsuppgifter och påskynda reaktionstider. Samtidigt kan detta leda till ett ”vapenrace” mellan försvarare och angripare, där angripare utnyttjar AI för att genomföra mer sofistikerade attacker. Organisationer måste därför agera proaktivt och investera i kvalificerad kompetens för att implementera och hantera AI-drivna säkerhetslösningar.

– Vi som ska försvara oss har möjlighet att nyttja ai:s fulla potential i vårt försvar och för organisationer med sina it-lösningar i molnet har vi nu möjligheten att äntligen få full insyn i systemarkitekturen och all data. Dessa två aspekter, nya ai-tekniken och tillgång till all systeminformation, sätter nu försvararen i förarsätet. Framåt betyder det att ai är det verktyg som kommer att hjälpa oss och skydda oss. Det gäller dock att vi faktiskt också utnyttjar detta, och att företag hänger med i utvecklingen och väljer att investera i ai-drivna säkerhetsverktyg, säger Robert Lagerström, Senior Staff Software Engineer, Google Cloud Security.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.