Servicenow, som tillhandahåller lösningar för att automatisera digitala arbetsflöden, har förvärvat flera AI-företag de senaste åren, däribland Element AI och Hitch Works.
Servicenow förvärvar ytterligare ett AI-företag
kontaktcenter Ska påskynda företagets utveckling av AI-agenter som stöttar kundserviceavdelningar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Nu slår man till igen och förvärvar Cuein, ett företag som tagit fram en AI-lösning som används i kontaktcentersammanhang. Tanken är att Servicenow tack vare förvärvet ska kunna öka farten i sin utveckling av AI-agenter som hjälper kundserviceavdelningen i dess arbete.
Cueins lösning benämns som en ”copilot för CX-team” och använder generativ artificiell intelligens för att sammanställa och analysera kunddata från flera olika kommunikationskanaler.
– Servicenow är i framkant av den agentbaserade AI-revolutionen och omdefinierar vad människocentrerad AI kan uppnå över hela företaget. Förvärvet av Cuein är avgörande för vår vision att skapa mer integrerade, intelligenta system som kopplar samman AI-agenter, data och arbetsflöden, säger Dorit Zilbershot, innovationschef på Servicenow, i ett uttalande, och fortsätter:
– För att AI-agenter ska vara riktigt effektiva, behöver de tillgång till korrekt, realtidsinformation. Cueins förmåga att snabbt bearbeta och omvandla data till handlingsbar intelligens kommer att möjliggöra för kunderna att låsa upp den fulla potentialen hos agentbaserad AI, effektivisera verksamheten och påskynda smartare beslutsfattande.
Servicenow har vuxit snabbt under de senaste åren och utvecklingen av så kallad ”agentic AI” har blivit en viktig del av bolagets strategi. Autonoma AI-agenter väntas få ett stort genomslag inom många företag under 2025 när de blir allt bättre på att hantera komplexa datamängder och arbetsuppgifter, bland annat genom att dela information med varandra.